Plnění emisních cílů se počítá podle průměru emisí za celou flotilu vozů vyráběných výrobcem. Průměr se automobilky snaží snížit vozy s úspornějšími spalovacími motory, ale i zařazením hybridů a elektromobilů do nabídky.
Aby Česko plnilo emisní cíle, muselo by se v tuzemsku v roce 2025 prodávat 21 procent aut na elektřinu.
Průměrné emise CO2 v Evropě se v roce 2018 pohybovaly kolem 120,4 gramu na kilometr. O deset let dříve to bylo okolo 160 gramů. Emisní limity zatím žádná země neplní. Nejnižší má podle údajů z roku 2018 Nizozemsko se 105,5 gramů, Česko má průměr kolem 125,6 gramu.
Průměrná hypotetická výše pokuty vychází například u Škody Auto na 57 000 Kč a u Hyundai na 70 000 korun na prodaný vůz. Nejnižší pokuta vychází u Toyoty na 17 800 korun, nejvyšší by platilo Porsche, kde by sankce překročila 208 000 korun.
"Škodovky budou muset snížit emise o 20 procent, vozy Hyundai dokonce o 24 procent," uvedl analytik České spořitelny Radek Novák.
Nástup elektromobilů, které mají průměrné emise snížit, by ohrozil zhruba 20 procent tuzemských dodavatelů dílů do aut, protože jimi vyráběné součástky pro motor a hnací ústrojí budou nahrazovat elektromotory a baterie.