Praha - Státní podnik Česká pošta uleví svým zaměstnancům. Zrušil jim totiž měsíční minimální limity pro takzvaný doplňkový prodej zboží a finančních produktů. Online deníku Aktuálně.cz to v rámci představení strategického rozvoje řekl nový generální ředitel podniku Martin Elkán.
Současně slíbil, že nynější počet poboček zůstane zachován, žádné výrazné snižování podnik neplánuje. Nový strategický plán má říci, kde na zachování provozu získat peníze.
"Česká pošta se stala takovým dinosaurem. Chceme, aby se z ní stala flexibilní moderní společnost, která nečeká s nataženou rukou a říká: Státe dej. Věřím, že se to s novým vedením podaří," říká k novému směřování pošty ministr vnitra Milan Chovanec, do jehož resortu podnik spadá.
Cigarety i punčochy jsou pryč
„Opravdu skončila doba, kdy jsme nutili zaměstnance prodávat plyšové hračky,“ ubezpečuje Chovanec. Teď budou podle něj probíhat další jednání.
Ještě před několika měsíci měl každý zaměstnanec pošty na pobočce nebo v terénu prodat zboží a finanční produkty partnerských bank za zhruba 1200 korun měsíčně, aby dosáhl na celou mzdu.
Už v únoru zmizely z poboček po vlně kritiky cigarety, v březnu pak plyšové hračky, silonové punčochy a další zboží nesouvisející s poštovní činností. Nyní zůstaly jen finanční produkty.
Firma ale už podle Elkána nenutí jednotlivé zaměstnance dostát limitům ani v této oblasti. "Zaměstnanci jsou pro nás základem. To je alfa a omega podnikání," tvrdí Elkán.
Budoucnost? Více služeb pro stát
Nové možnosti, jak vyrovnat ztrátu z klesajícího počtu klasických listovních zásilek, chce pošta hledat ve čtyřech základních oblastech. Vedle vlastních poštovních služeb jde o strategické partnerství se státem, synergické komerční služby a bankovní či finanční služby.
„Chceme nabízet moderní poštovní služby, chceme mít moderní pobočky. Chceme, aby naše služby byly jednoduché, elektronické jak v oblasti doporučených zásilek, tak u balíkových zásilek,“ upřesňuje Elkán. Pošta chce například umožnit přes svůj portál přesměrování zásilek.
Hodně si slibuje také od širší spolupráce se státem. „Máme velkou logistickou síť, která je schopna pro stát zabezpečit řadu úkonů,“ říká Elkán. Rozšířit by se podle něj mohla i spolupráce na projektu CzechPoint.
Pošta se chce více zapojit i do takzvané velké logistiky. „Chceme například rozšiřovat služby v oblasti paletové přepravy,“ dodává Elkán.
Vlastní banka i operátor?
Na konci roku 2017 končí poště smlouva s partnery, jejichž finanční služby pošťáci nabízejí - jde zejména o Poštovní spořitelnu, značku ČSOB. Pošta bude proto hledat nový koncept spolupráce i v této oblasti.
„Varianta, aby měla pošta svou vlastní banku, je rozhodně ke zvážení,“ říká předseda dozorčí rady České pošty Jan Mareš.
Návrhy, o jaké další produkty a služby se může pošta rozšířit, představí vedení státního podniku na jednání dozorčí rady. "Poté je začneme realizovat," dodává Elkán bez bližších detailů.
"Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v konkurenčním prostředí, nemůžeme zatím sdělit nic konkrétního," vysvětluje.
Inspiraci pošta hledala i v zahraničí. "Chceme nabízet to, co nabízejí zahraniční poštovní operátoři," dodal Elkán. Může se tedy stát třeba i mobilním operátorem jako Slovenská pošta.
Pobočky může zachránit i státní pomoc
„Zákon nám ukládá držet minimálně 2100 poboček. My jich chceme ale zachovat přes tři tisíce,“ říká Elkán. Pošta musí proto najít takové řešení, aby bylo možné zachovat síť stávajících 3217 poboček, aniž by musela propouštět.
I přes plánované příjmy z doplňkových činností se ale zřejmě státní podnik neobejde bez pomoci státu.
"Pokud má být tolik poboček, kolik je potřeba, potom musí stát za tuto službu zaplatit. Platba za tuto veřejnou službu je standardní v mnoha evropských zemích," připouští i ministr vnitra Chovanec.
Ministerstvo proto nyní připravuje změnu zákona, která by příspěvek na podporu poboček umožnila.