Do Česka se loni dovezlo nejméně bot za devět let

ČTK ČTK
19. 8. 2015 13:39
Spotřeba obuvi dosahuje tři a půl až čtyři páry na obyvatele a rok. Jen dovozy obuvi z Číny loni dvojnásobně převýšily domácí spotřebu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - V Česku se loni vyrobilo zhruba 4,1 milionu párů obuvi, meziročně o procento méně. Dovoz obuvi, zejména z Asie, klesl meziročně o čtyři miliony na 100 milionů párů. Je to nejméně od roku 2006. Vyplývá to z ročenky České obuvnické a kožedělné asociace.

Průměrná cena páru obuvi dovezené z Číny stoupla o deset korun na 79 Kč, i tak podle asociace zůstává nereálně nízká.

Množství dovážené levné obuvi z Číny klesá od roku 2012. "Nicméně i tak je celkový objem dovozů obuvi z Číny do ČR velmi vysoký a průměrná dovozní cena zůstává i nadále nereálně nízká. V uvedených cenách není v ČR v současné době možné pořídit ani vstupní materiály pro výrobu obuvi," uvedla ve zprávě asociace.

Letos se dovozní cena obuvi z Číny zvýšila na průměrných 118 korun za pár. Je to ale stále daleko méně než u dalších zemí. Například dovozní cena obuvi z Vietnamu byla loni 440 korun.

V Česku činí spotřeba obuvi 3,5 až čtyři páry na obyvatele a rok. Jen dovozy obuvi z Číny tak loni dvojnásobně převýšily domácí spotřebu. Podle asociace vysoké dovozy čínské obuvi deformují tržní prostředí. V posledních letech kvůli recesi a poklesu spotřeby domácností klesl i nákup kvalitní obuvi v klasických kamenných obchodech. Nicméně v letošním roce lze sledovat určité oživení poptávky, uvedla ve zprávě tajemnice asociace Vlasta Mayerová. Český export obuvi klesl loni o 11 procent na 57 milionů párů, jde ale z velké části o reexporty asijské obuvi.

Česko v minulosti patřilo k největším výrobcům i exportérům bot. V 90. letech po uvolnění dovozu a liberalizaci trhu tvrdě dopadl na tuzemské obuvnické firmy příliv levné produkce z Asie. Po propadu výroby v letech 1997 až 2003 přišlo o práci 25.000 zaměstnanců velkých obuvnických firem. Výroba bot se stala postupně záležitostí menších, často i rodinných firem. Od roku 2009 jsou výroba i počty pracovníků více méně stabilizované.

"Českým výrobcům se reálně daří 70 až 80 procent své produkce úspěšně exportovat zejména do zemí EU, přičemž poslední čtyři roky jsou cílovými teritorii zejména Německo, Rakousko, Maďarsko, Polsko, ale i Francie," uvádí asociace. Na tuzemském trhu roste poptávka po české obuvi zejména od rodičů malých dětí či od střední generace spotřebitelů.

Český obuvnický průmysl tvoří zhruba 35 firem, které mají víc než 20 zaměstnanců. Obuv se vyrábí i v řadě menších podniků. České obuvnické firmy zaměstnávaly loni zhruba 3250 zaměstnanců.

 

Právě se děje

Další zprávy