Deset let s pendolinem: Soupeří se soukromníky, zlevnilo

ČTK Tereza Holanová ČTK, Tereza Holanová
22. 12. 2014 14:47
Kromě trasy Praha-Ostrava začal rychlovlak zajíždět i do západních Čech a nově do Košic. K zásadním změnám došlo po nástupu soukromníků na nejatraktivnější trať v Česku.
Pendolino
Pendolino | Foto: Jan Langer

Praha - Pendolino jezdí po českých kolejích už deset let. Pro někoho se stal rychlovlak symbolem rychlého a pohodlného cestování, pro jiné zase zbytečným luxusem, který je pro zdejší tratě nevhodný. Pendolino svezlo cestující v České republice poprvé před deseti lety (23. prosince 2004) na trase z Prahy do Děčína. Běžný provoz pak zahájilo o rok později.

Tendr na dodávku původně deseti rychlovlaků vypsala vláda už v roce 1995. Vítězné konsorcium vedené ČKD se ale záhy dostalo do problémů, což ve výsledku dodávku zdražilo a zpozdilo.

O čtyři roky později převzala zakázku firma Fiat Ferroviaria, která dnes patří mezinárodnímu koncernu Alstom. České dráhy koupily od Alstomu nakonec sedm souprav zhruba za 4,4 miliardy korun, poslední splátku poslaly letos v listopadu.

To, jaký má pendolino podíl na celkových tržbách společnosti a jaká je průměrná obsazenost těchto vlaků, České dráhy dlouhodobě tají.

Díky konkurenci zlevnily místenky

Vlaky SC Pendolino jezdí několikrát denně po trase Bohumín-Praha a zpět přes Ostravu-Svinov, Olomouc a Pardubice. Dvakrát denně lze z Bohumína cestovat bez přestupu v Praze do Plzně, Stříbra, Plané u Mariánských Lázní, Mariánských Lázní, Chebu, Františkových Lázní a zpět. Od prosince také zajíždí jednou denně do Košic.

O cestující na trase mezi Prahou a Ostravou od roku 2011 soupeří s dopravcem RegioJet, který patří podnikateli Radimu Jančurovi. V prosinci 2012 pak na této trase přibyl ještě Leo Express Leoše Novotného.

Nástup dalších hráčů na nejatraktivnější trať v Česku vedl ke zlevnění cest tímto rychlovlakem. České dráhy jsou totiž jedinou ze soupeřících firem, která (v případě pendolina) požaduje po zákaznících, aby si kromě jízdenky kupovali zvlášť i místenku.

Ta původně stála dvě stě korun, v rámci cenové války se ale její cena začala snižovat. Aktuálně ji lze pořídit za 35 korun, takže se výsledná cena zásadně neliší od konkurence.

Více stojí místenky kupované na poslední chvíli, zvláště pokud jde o vytížené spoje. Podle informací na eshopu Českých drah pak cena činí například sto korun. Klouzavé ceny, které se odvíjejí od poptávky, zavedl státní dopravce na konci léta 2013. Napodobil tak Leo Express. Ten systém dynamických cen, který je jinak typický především pro aerolinky, využívá již od svého startu.

Nevyužitá rychlost

Za hlavní výhodu pendolin oproti konkurenci považují České dráhy jejich rychlost. Oficiálně je vlak schopen vyvinout rychlost až 230 kilometrů v hodině, což si ale v českých podmínkách prozatím vyzkoušet nemůže. I ta nejlepší trať v okolí Pardubic umožňuje totiž jízdu rychlostí "jen" do 160 kilometrů za hodinu.

Přesto i nyní dojede pendolino z Prahy do Ostravy za nejkratší čas. Zabere mu to 3 hodiny a 6 minut, zatímco v případě RegioJetu i souprav Leo Express jde o 3 hodiny a 27 minut.

Vyšší rychlosti může Pendolino dosáhnout díky schopnosti naklápění souprav v obloucích. Díky tomu jsou tyto vlaky schopné projet zatáčkou zhruba o třicet procent rychleji. To využívají především na trati z Prahy do Chebu a Františkových Lázní, kde jezdí rychlostí až kolem 150 kilometrů za hodinu a i přes množství zastávek zvládnou trasu Praha – Cheb za 2 hodiny 35 minut průměrnou rychlostí 85 kilometrů za hodinu.

Sedm pendolin, které České dráhy mají, podle současného jízdního řádu za týden zvládne trasu o rozsahu kolem 50 tisíc kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy