Zákon však podle České národní banky obchodníkům nezakazuje, aby se na základě vlastního uvážení rozhodli, že budou neplatné bankovky akceptovat. V daném případě ale musí zajistit, že tyto bankovky nebudou vráceny zpět do oběhu, například tím, že by je vrátili jinému zákazníkovi při placení.
Pokud se tak přesto stane, zákazník má právo na místě požádat obchodníka o výměnu neplatné bankovky za platnou. Obchodník je totiž povinen vracet zákazníkům výlučně platné tuzemské bankovky a mince, zdůraznila Česká národní banka.
Jestliže obchodník odmítne zákazníkovi vyměnit neplatnou bankovku, kterou mu vrátil při placení zboží nebo služeb ve své provozovně, může se zákazník obrátit na Českou národní banku, která podnět prošetří v rámci výkonu dohledu nad peněžním oběhem.
Centrální banka také upozornila, že bankovka v nominální hodnotě 5000 korun z roku 1999, která má rovněž úzký stříbřitý proužek, je nadále platná. Obchodníci jsou proto ze zákona povinni ji při platbách za zboží a služby od zákazníků přijímat.
Neplatné bankovky nominálních hodnot 100, 200, 500, 1000 a 2000 korun z let 1995 až 1999 lze až do 30. června 2024 vyměnit ve všech úvěrových institucích provádějících pokladní operace a současně také na všech sedmi územních zastoupeních České národní banky. Od 1. července 2024 bude výměna možná pouze na pokladnách centrální banky.