Česko je automobilová velmoc. Ne vždy je to výhoda

Marek Homolka
24. 12. 2008 12:43
Osmičkový rok automobilý průmysl v Česku řádně prověřil

Brno - Nové auto je levnější než stejný model, který už má něco za sebou. Automobilky výrazně snižují ceny modelů, a snaží se tak vzdorovat současné krizi. Odborníci však varují, v příštím roce může být ještě hůř. Vedle samotných výrobců pocítí dopad finanční krize dodavatelé dílů a příslušenství.

Tak takové zprávy se daly slyšet ve druhé polovině roku 2008. Roku, který důkladně začal prověřovat, jestli sázka Česka na automobilový průmysl byla ta správná.

"Výrobci automobilů a komponentů většinu své produkce z Česka vyvážejí. Je zřejmé, že pokles poptávky na rozhodujících trzích v Evropě se projeví na omezení jejich výroby," uvedl pro Aktuálně.cz tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Existenční otázky budou muset řešit především výrobci komponentů. Více než polovina tuzemského automobilového průmyslu se soustřeďuje na výrobu komponentů či systémů pro automobily.

Skladba vyraběných vozidel je z hlediska obecných požadavků trhu příznivá, a prozatím tak tlumí dopady krize. Přesto se i automobilky budou muset vypořádat s dalším propadem výroby.

"Situace v automobilovém průmyslu v Česku bude obdobná jako je nyní v Německu," myslí si výkonný manažer Moravskoslezského automobilového klastru Ivan Glosar.

Automobilový průmysl představuje v Česku jednu z hlavních výrobních aktivit a řada firem je součástí celoevropského dodavatelského řetězce. Z tohoto důvodu není možné čekat, že by situace v Česku měla jiný vývoj než v okolních zemích.

"Částečné propouštění bude nezbytné," přibližuje situaci jednatel společnosti AutoJob Jan Švejnoha. Týkat se bude nekvalifikované pracovní síly a nedělnických profesí.

"Ze situace budou těžit společnosti, které jsou finančně zdravé, mají dostatek finančních prostředků a své interní procesy a obchodní strategii v předešlém období připravily na horší časy," doplňuje odborník na automobilový průmysl společnosti PricewaterhouseCoopers Radim Baše.

Daří se tam, kde vyrábějí roboti. Otázkou je, na jak dlouho

Osudové osmičky

  • Kopřivnická automobilka Tatra oznámila, že od pololetí už kvůli krizi muselo odejít na 500 zaměstnanců. Omezení výroby ve většině provozů pak bude pro ty, kteří zůstali, znamenat snížení mzdových nákladů nejméně o osm procent.

"Nelze přímo říci, že český autoprůmysl je v krizi jako celek, přestože dochází k omezení výroby v některých firmách. Jiné firmy naopak pro nadcházející rok plánují zvýšení výroby (automobilka TPCA Kolín - pozn.red.) a dále dochází k zahájení výroby u nových investic (firma Hyundai v Nošovicích - pozn.red.)," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

V Kolíně hodlají vyrobit do konce roku přes 300 tisíc aut. Při zahřívacím provozu stihnou v Nošovicích vyrobit 14 tisíc aut. "Zájem o naše auta mohutně převyšuje naše zatímní výrobní možnosti," řekl tiskový mluvčí společnosti Hyundai Petr Vaněk.

Obě továrny patří mezi evropskou špičku co se týká strojního vybavení. Robotizované linky nepotřebují mnoho zaměstnanců. Na jednoho zaměstnance připadá ročně 90 vyrobených aut.

Ojetá auta nikdo nechce

"Domníváme se, že v příštím roce významně poklesne prodej nových vozů a věříme, že obchod s ojetými vozy již dále klesat nebude," domnívá se tiskový mluvčí autobazarů AAA Auto Milan Smutný.

Ceny ojetých vozů jsou nyní tak nízké, že existenčně ohrožují řadu dealerů. Autobazary musely reagovat na prudké sníženi cen nových vozů. Přesto o ojeté vozy není zájem.

Lze předvídat, že v důsledku oslabení ekonomického růstu budou po celý rok 2009 složité podmínky pro obchod s ojetými vozy," dodává Smutný.

Bazary AAA Auto zvolily před kritickým rokem novou obchodní strategii. Soustředí se na patnáct nejprodávanějších značek. Ještě před tím se zbavily nadbytečných zaměstnanců a zavedly tvrdou kontrolu všech nákladů.

Čekalo se to. Jen to příšlo příliš brzy

Bez ohledu na finanční krizi se změny v automobilovém průmyslu daly očekávat. Přes rostoucí náklady se vyrábělo čím dál více aut. Přesto se v Česku čekalo, že nárust výroby vydrží alespoň další dva roky.

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Škoda Auto

"Překvapila nás velikost změny a její rychlost, která zachvátila všechny automobilky najednou a tím i jejich dodavatelskou základnu," přibližuje situaci Glosar.

Automobilky budou muset začít šetřit a nebudou si moci dovolit vynakládat mzdové prostředky neúčelně. Každý podnik si musí zvolit pro sebe tu nejefektivnější strategii a zohlednit budoucí potřeby. "Může začít propouštět a následně nabírat nové zaměstnance nebo se zaměstnancem uzavřít dohodu o dočasném přechodu na jinou práci či jinou flexibilní formu spolupráce," dodává Baše.

Mezi automobilkami se rovněž očekává konkurenční boj. Konkurovat si budou v ceně, kvalitě, záručními podmínkami, bonusy, zlepšováním výbavy už v základních verzích, ale také vztahem k zákazníkům.

 

Právě se děje

Další zprávy