Praha - Letošní propad tržeb chtějí ČSA kompenzovat několika způsoby. "Bavíme se o snížení kapacity, při které bude možno zachovat základní model podnikání ČSA jako síťového dopravce. Z naší flotily ubude pět letadel," řekl Euro.cz prezident společnosti Radomír Lašák s tím, že firma zároveň počítá s úsporným programem zhruba ve výši jedné miliardy korun.
Poté, co byl za dobrou cenu prodán catering a cargo terminál, není vyloučeno, že se firma ještě letos zbaví i divize duty free, což představuje prodej na palubách letadel a čtyři obchody na letištích v Ruzyni a v Karlových Varech. Z jejich prodeje by ČSA letos mohly získat minimálně 400 milionů korun.
Podle informací týdeníku EURO aerolinie po odstoupení Air France-KLM ze soutěže ČSA okamžitě začaly vybírat poradce na prodej duty free. Není vyloučeno, že mandát získá Deloitte, prý jako bolestné za nepovedenou privatizaci, při níž radila státu.
Uvažovat by se dalo i o prodeji pozemního odbavení (ČSA Ground Handling), což by do pokladny firmy přineslo zhruba půl miliardy korun. To se však letos určitě nestihne, nicméně prodej by se mohl uskutečnit v první polovině roku 2010. V nejhorší variantě by se příští rok dalo přistoupit i ke kapitalizaci úvěru státní firmy Osinek, která letos v květnu poskytla ČSA půjčku 2,5 miliardy korun. Tato operace by pak českého národního dopravce na delší dobu finančně stabilizovala.
Součástí plánu je propuštění zhruba 800 lidí, zejména pilotů a letušek, snížení počtu letů v Evropě a zrušení linek do USA. Proti tomu se bouří piloti a další odborové organizace, které minulý týden dokonce požádaly premiéra Jana Fischera o pomoc.