Praha - Zaplatit na pohotovosti nebo za běžné ošetření SMS zprávou je od čtvrtka možné, byť zatím jen ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze.
Platby regulačních poplatků mobilem by však zanedlouho mohla využívat také další zdravotnická zařízení.
Podle Radoslava Súkala, ředitele Expansion Group, která službu nabízí, nyní jednání probíhají se všemi většími nemocnicemi v Česku. Konkrétně například s Thomayerovou nemocnicí v Praze či nemocnicí Kolín.
Jednoduchá úhrada zprávou
Třicet nebo devadesát korun za ošetření mohou pacienti "zaplatit" ze svých mobilních telefonů. Odpadá tak nutnost zdlouhavé osobní návštěvy hotovostních pokladen nebo hledání automatu na platbu.
Více o zdravotnictví si přečtěte v našem speciálu: Zdravotnická reforma krok za krokem |
Stačí napsat SMS zprávu ve tvaru LEKAR VFN a zvolit příslušné číslo začínající na 90 222 xx. Koncovku zvoli podle výše poplatku. Třicítka se objeví při platbě za návštěvu lékaře, devadesátka za úhradu návštevy pohotovosti.
Kdy se platí u lékaře?
- 30 korun za návštěvu u lékaře (různých odborností a také psychologa a logopeda)
- 30 korun za výdej léku na předpis
- 90 korun za návštěvu pohotovosti
- 60 korun za den pobytu v nemocnici (a některých dalších zařízeních)
Poplatek se nehradí, když...
- není provedeno klinické vyšetření
- na preventivní prohlídce
- přin laboratorním a diagnostickém vyšetření
- při zvláštních léčebných úkonech
Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví
Obratem obdrží potvrzující zprávu, jíž se prokáže v ordinaci.
V odpovědní SMS je uveden validační kód, který je unikátní pro každou transakci. Jeho platnost lze ihned ověřit prostřednictvím informačního systému propojeného s online databází provozovatele služby.
Číslo 90 222 05 se sníženou pětikorunovou sazbou slouží pro opětovné zaslání odpovědní SMS.
Uvedené částky jsou konečné - pacient již za samotné zprávy neplatí nic navíc.
Za chyby se neplatí
Pokud uživatel odešle chybně zadanou zprávu na některé z výše uvedených čísel, o své peníze nepřijde. Systém obsahuje unikátní ochranu - chybně zaslaná částka bude kreditovaná u daného mobilního čísla.
Zasláním opravné SMS na číslo se sníženou sazbou 90 222 05 je možné kdykoli znovu objednat úhradu regulačního poplatku ve vybraném zdravotnickém zařízení.
Po domluvě přes infolinku z odesílacího tel. čísla má pacient také možnost změnit směrování platby k jinému lékaři a v případě podání písemné reklamace s pevně stanovenou reklamační lhůtou 30 dní si rovněž může nechat částku v plné výši proplatit.
Pro nemocnici i vesnického praktika
"Pro platbu regulačních poplatků je telefon ideální pomocník. V čekárně ordinace pacient provede platbu odesláním jednoduché SMS zprávy podle instrukcí uvedených na daném lékařském pracovišti," vysvětluje Radoslav Súkala z Expansion Group.
Další články o poplatcích: Poplatky: Platí se, jen když vás lékař vyšetří K lékaři po reformě: Vaše peníze hlídá pojišťovna |
"Každé zdravotnické zařízení od nás získá svůj unikátní kód, kterým mu ve zprávě pacient adresuje svou platbu. O zavedení služby jednáme se širokým okruhem zdravotnických zařízení od velkých nemocnic přes menší polikliniky až po jednotlivé praktické lékaře," dodal.