Brno - Útlumový rok krize? Možná pro průmysl nebo realitní trh, ale pro hypermarkety nijak zvlášť.
V Česku jich v loňském roce přibylo podle údajů společnosti Incoma GfK šestnáct.
Většina těchto nových prodejen zahustila koncentraci v místech, kde už tento typ marketu měli, ale zkrátil se i seznam měst (nad 15 tisíc obyvatel), kde ho dosud neměli.
Poté, co v Ostrově nad Ohří a v dvojměstí Brandýs nad Labem/Stará Boleslav otevřely své hypermarkety Tesco, v Bohumíně Kaufland a v Bílině Interspar, zůstala v Česku jen čtyři větší města bez takto velké samoobsluhy. Největší z nich je Litvínov s 27 tisíci obyvateli, nejmenší Neratovice s 16,3 tisíce obyvateli.
Lidé jsou spokojení, obchodníci méně
Třiadvacetitisícový Bohumín byl až do dubna loňského roku druhým největším městem v Česku bez hypermarketu. Už rok ale jeho obyvatelé nakupují v novém Kauflandu a nemohou si jej vynachválit.
"Protesty před vznikem hypermarketu nebyly žádné, naopak. Lidé často v různých anketách zmiňovali, že jim právě taková nákupní příležitost ve městě chybí. A teď do něj jezdí nakupovat většina Bohumína," popisuje tisková mluvčí bohumínské radnice Lucie Balcarová.
Lidem vyhovuje, že obchod nabízí všemožné zboží a má dlouho otevřeno. A také - že zaplnil nevzhledné prostranství nedaleko centra města, kde byl opuštěný průmyslový areál. Ale i jediný rok stačil k tomu, aby město na severu Moravy pocítilo i negativní důsledky otevření gigantického obchodu.
"Menší živnostníci i supermarkety to rozhodně na odlivu zákazníků poznali. Zatím nikdo nezavřel prodejnu, ale například omezili provozní dobu, protože po páté hodině už stejně všichni jedou do Kauflandu," dodává Balcarová.
Zároveň upozorňuje, že vedení města o další obchody podobného typu rozhodně nestojí. Jeden hypermarket na 23 tisíc lidí bohatě stačí.
Omezte expanzi, žádají aktivisté
Vývoj v Bohumíně je typickým příkladem vlivu, který má hypermarket na život ve svém okolí. Varuje před ním například brněnské sdružení Nesehnutí.
"Jakmile někde postavíte hypermarket, dojde k uzavírání místních obchodů, vysátí života z blízkého okolí a jeho koncentrace pod střechou jedné obří krabice. Pokud tomu chceme zabránit a uchovat si malé obchody v naší blízkosti, omezení výstavby nákupních center prostřednictvím územního plánování je jednou z mála možností, jak to udělat," upozornil koordinátor nové kampaně Brno v akci Zdeněk Rous.
Kampaň má zvrátit trend další expanze velkých marketů a nákupních center na okraji města na úkor menších obchodů v jeho centru. Brněnští vědí, o čem mluví. Jen za poslední čtyři roky zmizelo z brněnských ulic pět stovek malých obchodů. Nákupní možnosti jsou navíc ve městě velmi nevyrovnané.
"Zatímco třetina brněnské obchodní plochy je koncentrována v pěti nákupních centrech a dvanácti hypermarketech či hobbymarketech, některé brněnské části trpí velkým nedostatkem prodejen. V jižní části města Brna připadá na jednoho obyvatele 12 čtverečních metrů prodejní plochy a v Ivanovicích dokonce 20 čtverečních metrů. Na druhé straně nakoupit v Útěchově či Novém Lískovci může dát zabrat. V těchto čtvrtích připadá na obyvatele méně než 0,3 metru prodejní plochy," upozornilo Nesehnutí.