Berlín - Dva týdny potrvá tradiční letní výprodej sezónního zboží v Německu. I v této zemi, obdobně jako u našich obchodníků, lákali obchodníci k nákupům řadou slev již několik týdnů, avšak teprve nyní nastane ten pravý nákupní ráj.
Nejvýraznější slevy jsou u sezonního textilu, který je někde možné pořídit až o 70 procent levněji.
"Letního zboží je ještě hodně," uklidnil zákazníky mluvčí německé svazu obchodníků s textilem BTE Axel Augustin. Ti, kteří mají dovolenou ještě před sebou, si na ni nyní mohou za výhodné ceny pořídit plavky, trička, blůzy, topy nebo bermudy.
"Kdo má nervy, může zkusit vsadit na to, že ceny ve druhém týdnu výprodeje klesnou ještě víc," připomněl šéf svazu obchodníků Severního Porýní-Vestfálska Rainer Gallus, že někteří prodejci s blížícím se koncem výprodeje srazí ceny na úplné minimum. "Může se ale stát, že už nebudou k dostání některé barvy nebo velikosti," upozornil současně.
Zlveňuje i nábytek či elektronika
Sasko, kam je pro mnohé Čechy nejblíže, letní výprodej zahajuje také. Podle deníku Dresdner Neueste Nachrichten například obchodní domy na známé Pražské ulici (Prager Strasse) v Drážďanech už před zahájením letního výprodeje lákaly na 70procentní slevy na trička a další oblečení a ode dneška jejich ceny snížily o dalších 20 procentních bodů.
"U některého zboží je tak sleva až 90 procent," řekl listu šéf drážďanského obchodního centra Karstadt Wolfgang Wirz.
Letní slevy se týkají i sortimentu, který není vyloženě sezonní. Se slevou lze koupit i zábavní elektroniku, nábytek či vybavení pro zahrádkáře a kutily.
Více vydělají obchodníci mimo velká města
"Sklady se musí vyprázdnit, aby bylo místo pro podzimní zboží," vysvětlil Augustin hlavní důvod letního výprodeje, který byl spolu s tím zimním na konci ledna dlouhá desetiletí v Německu dokonce ze zákona povinný. To už sice deset let neplatí, i přesto se k němu letos podle Svazu německého maloobchodu (HDE) dobrovolně připojily asi tři čtvrtiny prodejců.
"Je to svým způsobem zažité datum," tvrdí mluvčí HDE Ulrike Hörchensová, podle níž to platí i pro zákazníky, které totální výprodej táhne v době prázdnin do měst. SSV (Sommerschlussverkauf), jak Němci s oblibou svůj výraz pro letní výprodej zkracují, je podle Hörchensové tak stále důležitý hlavně pro obchodníky mimo velkoměsta.