Londýn - V Evropě opět začínají přibývat obchodní centra. Nejvíce jich letos postaví Turecko, Polsko a Rusko.
Vyplývá to ze studie CB Richard Ellis Group.
Menšímu zájmu o nákupní střediska má být letos konec. Obchodní jednotky, která v tomto roce v Evropě vzniknou, by měly zabírat plochu 2,9 milionu metru čtverečných, což je o 53 procent více než před rokem.
Předkrizovému boomu se však letošní výsledky stále nevyrovnají. V roce 2008, kdy byli developeři nejaktivnější, vzniklo v Evropě 3,7 milionu čtverečních metrů nových středisek.
Nejvíce středisek vznikne v Turecku
Výstavba nákupních ploch oživí především na východě, kde trh zdaleka ještě není nasycen. Ze 146 obchodních domů, které letos budou v Evropě otevřené, jich vyroste 26 v Turecku, 21 v Polsku a 19 v Rusku.
V těchto zemích developeři nyní často dokončují projekty, které zahájili již v letech 2006 nebo 2007.
Poté ale přišla krize, která se projevila poklesem spotřebitelské poptávky, menšími útratami a tím pádem nižším obratem obchodníků. Ten se v některých případech snížil až o desítky procent.
Developeři proto výstavbu nákupních středisek přerušili a nyní se k rozdělaným projektům vracejí. "Za obnovením aktivity stojí především nárůst důvěry maloobchodníků, developerů a investorů, která v období krize oslabila," uvádí Neville Moss z CB Richard Ellis.
Západní země mají období největší výstavby již a sebou. Svědčí o tom například informace, že 90 procent všech obchodních domů se nyní nachází právě v této části Evropy.
Přesto zde letos několik obchodních jednotek přibude, především ve Velké Británii, Německu a Španělsku.
Nejmenší zájem o další nákupní galerie projevují země Beneluxu a severní Evropy. V celé této oblasti se aktuálně staví pouze dvě nová centra.
Výstavba stagnuje také v České republice. Zde se letos poprvé od roku 1990 neotevře žádné nové nákupní středisko, k mírnému oživení by mělo dojít v příštím roce.