Úřad plísní Poštu za to, za co vy. Za nespolehlivost

ČTK Karel Toman, ČTK
14. 6. 2010 13:00
Pošťáci nezvoní a na poštách jsou fronty, všiml si po čtenářích Aktuálně.cz i ČTÚ
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Služby České pošty mají stále základní nedostatky. Pošta dál ukládá zásilky na pobočkách bez pokusu o jejich doručení, má nevhodnou otevírací dobu a nepodařilo se jí odstranit fronty u přepážek nedostatky v informovanosti zákazníků.

Uvádí to pravidelná hodnotící zpráva Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) za loňský rok, kterou úřad zveřejnil na svých stránkách.

Reklamace vzrostly o 140 %

Do puntíku tak ČTÚ potvrzuje zkušenosti čtenářů Aktuálně.cz. Deník z jejich obsáhlých diskusí pod články shrnujícími nedobré zkušenosti, které mají s Poštou internetové obchody, sestavil obsahovou analýzu. Ta přinesla skoro stejné závěry, jaké zjistil ČTÚ.

Bezmála pětina diskutujících tehdy prohlásila, že nechce mít s poštou nic společného, že její služby neodpovídají ceně, nebo že si raději připlatí za dražší, ale spolehlivější konkurenci (viz grafiku níže). To vše tři roky před liberalizací evropského poštovního trhu, kdy pošta v Česku ztratí zbytky svého monopolu.

"České poště se snažím vyhnout velkým obloukem," shrnul to tehdy Vladimír Veselý z Plzně, jeden z účastníků diskuse.

Nová čísla ale také potvrzují, že v některých ohledech se Pošta vloni i zlepšila.

V průběhu roku 2009 úřad kontroloval, zda pošta napravila nedostatky, které jí vytýkal v předchozích letech, a které se u Pošty vyskytují soustavně.

"Výsledky kontrol prokázaly, že k požadované nápravě ze strany České pošty nedošlo," uvedl ve zprávě předseda úřadu Pavel Dvořák.

Podívejte se, co štve na České poště vás, čtenáře

Zatímco počet reklamací pro poškození nebo úbytek obsahu u zásilek s dodejkou klesl o desetinu, počet odůvodněných reklamací narostl o téměř 140 procent. K tomu výraznou měrou přispěla změna v obchodní politice České pošty, která začala sporné případy vyřizovat ve prospěch zákazníků.

Zásilky "zrychlily" o 1,5 %

Česká pošta loni dodala 92,1 procenta zásilek do druhého dne a splnila tak podmínku poštovní licence, zároveň ukazatel o téměř 1,5 procentního bodu meziročně zlepšila. V příštích dvou letech by se měl požadavek doručování do druhého dne zvýšit na 95 procent zásilek.

Přečtěte si, proč může být státní podnik Česká pošta brzy na prodej

V loňském roce úřad provedl na poštách 18 kontrolních akcí a uložil 16 pokut v celkové výši téměř 2,3 milionu korun.

Pošta loni přepravila 511,2 milionu obyčejných poštovních zásilek, což je o 15,7 milionu méně, než v roce 2008. Počet doporučených zásilek klesl o čtyři procenta na 110 milionů.

Mluvčí České pošty Ivo Mravinac v reakci na nespokojené ohlasy čtenářů letos v únoru řekl, že podnik se o nápravu "šlendriánu" snaží. Vyzval proto klienty, aby si na případné nedostatky stěžovali.

Služby na pobočkách chce Pošta zlepšit tím, že je přestaví do modernější podoby, mnohde s elektronickým systémem odbavení klientů.

 

Právě se děje

Další zprávy