Praha - Kdo chce u cestovní kanceláře reklamovat nějaký zájezd, případně službu nebo chce získat důležitou informaci, má poměrně velkou pravděpodobnost, že budou jeho práva porušena.
Česká obchodní inspekce totiž vloni během svých kontrol v cestovních kancelářích a agenturách zjistila nedostatky u třetiny z nich.
Inspektoři dokonce podle mluvčího inspekce Tomáše Vozába zjistili také používaní nekalých a klamavých obchodních praktik.
ČOI loni zkontrolovala 168 cestovních kanceláří a cestovních agentur a porušení jedné nebo více povinností stanovených zákonem zjistila v 56 z nich. Nejvíce nedostatků inspektoři odhalili u podnikatelů v Praze a Středočeském kraji, kde kontroly nedopadly dobře v polovině případů.
Nejméně závad bylo na západě Čech
Podobná byla situace i v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Naopak nejméně porušení zákonů inspektoři zjistili v Plzeňském a Karlovarském kraji. V těchto krajích byly závady pouze ve dvou ze 36 kontrolovaných společností.
Konkrétně ve 22 případech pracovníci cestovních kanceláří a agentur porušili povinnost informovat o podmínkách, rozsahu a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady. Užití nekalé obchodní praktiky inspektoři zjistili ve 14 případech a klamavé obchodní praktiky ve 13 případech.
Osm prohřešků se loni týkalo povinnosti zřetelně informovat spotřebitele o ceně poskytovaných služeb a tři závady se vztahovaly k povinnosti přijmout reklamaci po celou pracovní dobu a vydat potvrzení o uplatnění reklamace se všemi náležitostmi. U jedné cestovní kanceláře inspektoři zjistili diskriminaci spotřebitele. Sedmkrát ČOI odhalila, že v propagačních a nabídkových materiálech chyběla informace o tom, pro kterou cestovní kancelář je prodej zájezdu zprostředkován.