Že mléčný výrobek z Belgie s označením čerstvé máslo, které mu nepřísluší, z obchodů Tesco nezmizel, prokázaly namátkové kontrolní nákupy pracovníků Potravinářské komory a Českomoravského svazu mlékárenského.
"Provedli jsme kontroly v pražských obchodech Tesco v úterý 27. února a pořídili fotodokumentaci," potvrdil deníku Aktuálně.cz Zbyněk Boublík ze sekretariátu komory.
Špatně přelepeno
Neoprávněný prodej byl zachycen v pražských obchodech Tesco na Smíchově, v Radlické ulici a také na Novodvorské ulici. Přitom prodej tohoto výrobku zakázala potravinářská inspekce již 18. ledna. Nesplňuje totiž požadavky na označení čerstvé máslo - tak se totiž může označit jen výrobek, který má spotřebu do dvaceti dnů od data výroby.
"Pracovníci Tesca sice hlavní stranu výrobku přelepili nápisem MÁSLO, po stranách a na zadní straně však nadále zůstává označení ČERSTVÉ MÁSLO, což neustále spotřebitele klame," uvedl pro Aktuálně.cz ředitel mlékárenského svazu Michal Němec. Svaz již proto o této záležitosti informoval vedení pražské pobočky inspekce.
Prodej špatně označeného výrobku potvrdil i zástupce Tesca. "Nemělo se to stát. Dali jsme všem prodejnám instrukce, jak mají tento výrobek označit. Bohužel zde patrně došlo k selhání lidského faktoru," řekl deníku Aktuálně.cz Vesselin Berliev, tiskový mluvčí Tesca, s tím, že inkriminované prodejny dostaly okamžitě příkaz výrobek z prodeje stáhnout a označit správně.
Nekalá soutěž?
Potravinářskou komoru rozezlilo, že takto označené máslo navíc lákalo nízkou cenou. Podle prezidenta komory Jaroslava Camplíka tak šlo o nekalou konkurenci, která poškozuje poctivé domácí producenty.
Byť podle provedených rozborů nejsou belgické výrobky zdravotně závadné, kvalitativně rozhodně neodpovídají požadovaným standardům. "Jestliže si koupím "'čerstvé máslo" vyrobené před dvěma či třemi měsíci, tak jeho chuťové a vzhledové vlastnosti budou již zcela odlišné od másla skutečně čerstvého," tvrdí Camplík.
Potravinářská komora trvá na tom, že spotřebitel musí mít na informace uváděné na obalech výrobků stoprocentní spolehnutí. "Spotřebitele chceme chránit, proto nám takovéto praktiky vadí," doplnil prezident potravinářů.
"Já bych spotřebitele rozhodně nepodceňoval. V případě špatně přelepených nápisů se domnívám, že už maten nebyl, protože viditelně byl výrobek označen jen jako máslo," míní Berliev.