Tesco Business Game

Přehled fotografií
  • Soutěžící se Tesco snažilo nalákat na řadu odměn. K těm patří elektronika od Applu a týdenní zájezd do Londýna pro vítěznou skupinu z každé země.
  • Do hry se přihlásilo 217 tříčlenných týmů z pěti zemí Evropy. Největší zájem měli Slováci, následovali Maďaři a Češi. V průběhu hry se počet soutěžících skupin snížil. Například v ČR jich zůstalo 36.
  • A už jsme uvnitř systému. Takto vypadalo "pracoviště" manažera prodeje. Tabulka zboží, které máme na skladě, tabulka toho, co je na prodejně, tabulka objednávek nebo zkaženého jídla na vyhození. U každého výrobku platilo, že se jej do regálu vejde určité množství, u kuřete se například jednalo o deset kusů. Pokud jste jich chtěli poslat do obchodu 170, museli jste si tudíž zamluvit 17 polic. Na konci hry jsem tato čísla, stejně jako ceny jednotlivého zboží znala zpaměti.
  • Takto vypadala prodejna, kterou jsme na počátku "převzali". Alkoholu v ní bylo dost, televizory chyběly.
  • Podařilo se naklikat první objednávky. Brzy jsme zjistili, že některé zboží přijde až po dvou nebo třech kolech. Tabulka ukázala, kolik kdy budeme platit a kolik bude na který úkon třeba zaměstnanců. Ty najímal, školil a nebo propouštěl ředitel týmu.
  • Hned od začátku provázely soutěžící různé problémy nebo výpadky serveru, což vedlo k nespokojeným komentářům na Fecebooku. "Máme vážné problémy s připojením (…) nezvládli jsme objednat zboží, nastavit regály, zajistit reklamu. Doufáme, že kolo restartujete nebo prodloužíte, tipuju, že nejsme jediný tým s podobnými problémy." A nebo: "Admini, teď je řada na vás. Hra vůbec není o tom, jak vést obchod, ale jak bojovat se systémem. Strávili jsme několik hodin tím, že jsme si vše naplánovali, a díky těmto chybám přišla naše práce vniveč. Reprezentujete firmu, snažíte se udělat reklamu Tescu. Opravdu si myslíte, že ve společnosti bude někdo po zkušenosti s tímto chaosem chtít pracovat?"
  • V daném kole se už ale systém nerozběhl.
  • Už po prvních dvou chaotických kolech zaplavili uživatelé facebookovou nástěnku Tesca návrhy, aby společnost hru pozastavila, odstranila chyby a pak ji spustila znovu. Nakonec se opakovalo pouze druhé kolo. Podle Jany Macháčkové z Tesco ČR došlo k problému v algoritmu. "Chybu agentura okamžitě odstranila. Na celkový průběh a výsledky hry to ale nemělo žádný vliv," tvrdí pro Aktuálně.cz.
  • Kritiky se objevovaly i v dalších kolech. Například tato: "Chtěl bych vám vzkázat, že tato soutěž je ostudou všech business her (…) chápu, že je to komplexní hra, kde dochází k různým změnám a mohou se objevit chyby, ale od toho existují různé beta testy, které jste měli provést předem." Zmatečně někdy působily i základní informace o tom, kolik máme právě na účtě.
  • Kromě toho se ale objevovaly i běžné otázky, které se týkaly třeba prodeje výrobků. "Jak to, že jsme v jednom kole prodali přes tisíc jogurtů a teď nic?" Právě v tom spočívá kouzlo hry, vysvětluje Tesco. Na trhu najdete přesně tolik prodejen, kolik je soutěžících týmů. A zákazník se vydá tam, kde ho čeká nejlepší nabídka, nejvýhodnější ceny, nejlákavější reklama, nejméně zkažených výrobků, a podobně.
  • Aby soutěžící zakusili skutečnou nevyzpytatelnost trhu, připravili jim organizátoři v závěru nemilé překvapení. Záplavy, které zlikvidovaly část skladu. Bylo proto nutné měnit plány, převést zboží na prodejnu a doufat, že toho, co bylo objednáno už v minulých kolech, nebude příliš mnoho.
  • Po šesti týdnech se však hra dočkala konce. Zbývalo tedy vyplnit poslední tabulku prodejů a tržeb a poslat do obchodu vše, co zůstalo v částečně vyplaveném skladu.
reklama