Svatomartinské víno boduje. Dohání i slavné Beaujolais.

Marek Homolka
11. 11. 2008 12:27
Obliba Svatomartinského vína rok od roku stoupá
Narodilo se Svatomartinské. Kampaň na podporu mladého ročník 2008
Narodilo se Svatomartinské. Kampaň na podporu mladého ročník 2008 | Foto: www.svatomartinske.cz

Brno - Svatomartinské víno se v Česku těší čím dál větší oblibě. A zájem o celosvětově oblíbené Beaujolais naopak stagnuje. Souboj prvních vín z nové úrody se tak stále více začíná přiklánět k tuzemské produkci.

V roce 2006 přišlo na trh asi 350 tisíc láhví svatomartinského, loni už to bylo přes 600 tisíc. Letos jich k zákazníkům míří více než 800 tisíc. A největší část z nich ukrývá bílá vína.

Beujolais se v Česku ročně prodá přes milion lahví. Ovšem jak kde. "Devět z deseti zákazníků dá přednost svatomartinskému vínu před Beaujolais," uvedl břeclavský sommeliér Libor Nazarčuk, první moravský účastník evropského mistrovství sommeliérů.

Zatímco Beaujolais ocení jen milovníci červeného vína, které se lisuje z modrých hroznů, ve prospěch svatomartinského mluví i možnost vybrat si mezi červeným, růžovým a bílým. "Důležitou roli v upřednostnění Svatomartinského vína hraje také tradice a lokální patriotismus," upozorňuje Nazarčuk.

Ze sudu i z regálu supermarketu

Češi nakupují vína nejčastěji v supermarketech, pochází odtud čtyři z pěti lahví. Některá z obchodních center už přitom hlásí stagnaci prodeje francouzské speciality. "Beaujolais má sice svoji tradici a samozřejmě kvalitu. Před třemi lety jsme však v našich obchodech začali nabízet Svatomartinské víno a zájem o Beaujolais začal stagnovat," uvedl nápojový manager společnosti Ahold Milan Petra.


Vedle srovnatelné kvality a širšího výběru zákazníci zohledňují i to, kolik za mladé víno zaplatí. "Výhodou Svatomartinského vína je i to, že se jeho cena bude v rámci jednotlivých supermarketů lišit řádově v korunách," dodal Petra.

Na svatého Martina

Svatomartinské víno dnes slaví své čtvrté narozeniny. Stylově - 11. listopadu v jedenáct hodin a jedenáct minut, kdy se otevřou první láhve vína pocházejícího z podzimního sklizně a vinaři zahájí jeho prodej.

Foto: Ondřej Besperát

Svatomartinské víno, které může být bílé, růžové nebo červené, chutná po ovoci. Jeho kvalitu navíc prověřují odborníci, o udělení značky totiž rozhoduje degustační komise. "Je to záruka, že se pod touto značkou objeví pouze kvalitní a ověřená vína," vysvětlil ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.

"Víno nesmí mít žádnou vadu ani chorobu, musí splňovat analytické hodnoty a senzorické vlastnosti dané ochrannou známkou. Víno, které splní všechna náročná kritéria a komise souhlasí v nadpoloviční většině, se dostane na trh. Pokud je víno komisí v nadpoloviční většině zamítnuto, nesmí být uvedeno na trh pod známkou Svatomartinské víno," popsal průběh schvalování hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz.

Z 205 vzorků licenci letos získalo celkem 170 vín od 80 firem, z nichž valná většina je moravských. Z vinařské oblasti Čechy je jich pouhých pět.

Jaké bude

Po letošním velmi slunném a teplém létě, které vytvořilo příznivé podmínky pro vegetaci révy, se cukernatost letošních hroznů v průměru pohybuje na úrovni loňského kvalitního ročníku. Vinaři proto i přes ne zcela optimální počasí posledních letních týdnů předpokládají dobrou úrodu. Řada z nich nečekala na vývoj počasí a provedla letní redukci hroznů ve vinicích, čímž zajistili vysokou kvalitu letošního ročníku.

Pokud se mladé svatomartinské víno vyvede, znamená to záruku kvality celého ročníku.

 

Právě se děje

Další zprávy