Supermarkety pro kutily míří do menších měst

Tomáš Fránek
2. 11. 2007 12:50
Kutilství vynáší, obchody rekordně vydělávají
Foto: Obi

Brno - Hobby markety prodávající potřeby pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře kopírují trend nastolený diskontními prodejnami a hypermarkety. Míří do stále menších měst.

Posledním příkladem je záměr postavit nový hobby market v Šumperku. Tam nový obchod pro kutily vyroste na místě bývalého areálu textilky Hedva. Práci v novém obchodě má najít až devadesát lidí.

Součástí celého areálu na více než osmnácti tisících metrech čtverečních bude market stavebnin a potřeb pro kutily, zahradní centrum či kancelářské a sociální prostory. Záměr na stavbu marketu úřadům oznámila společnost ze Znojma. Je ale pravděpodobné, že obchod bude provozovat jedna z velkých firem na trhu.

Menší města se těší

Obchody pro řemeslníky už vyrostly i v dalších menších. Například v Hodoníně nebo Táboře.

K nelibosti majitelů menších prodejen pro řemeslníky. "Je to vidět na tržbách, nemáme moc šancí konkurovat," řekl jeden z prodejců v Hodoníně.

Tržby rostou
Autor fotografie: Obi

Tržby rostou

  • 1. Obi, tržby 6,5 miliardy*
  • 2. Buamax, tržby 6,5 miliardy
  • 3. Hornbach, tržby 5,3*
  • 4. Mountfield, tržby 3,1*
  • 5. Bauhaus, tržby 2,4*

* odhad Incoma Research

A expanze zdaleka nekončí, například jeden z největších hráčů na trhu, Hornbach, který má čtrnáctiprocentní podíl na trhu, chce mít v Česku místo dosavadních šesti deset prodejen.

Hornbach také v říjnu v Olomouci otevřel největší hobby market v Česku, investoval do něj přes půl miliardy korun.

Baumax sice letos nový obchod neotevře, do roku 2010 chce ale mít na domácím trhu 30 obchodů. Během roku chce v Česku otevřít jednu nebo dvě prodejny také Mountfield.

"Je to trend, který kopíruje počínání diskontních prodejen i provozovatelů hypermarketů. Ti také staví obchody ve stále menších městech. Lidi v hobby prodejnách utrácí stále více, a proto je pochopitelné, že se firmy snaží obsadit další regiony," uvedl Roman Konečný z poradenské agentury Etis.

ČTĚTE VÍCE:
Kutilové utratili bezmála 24 miliard

Ne vždy je expanze hobby marketů bez problémů. Protesty tak například zatím zastavily výstavbu obchodu na okraji Brna.

Rekordní zisky

Pěti největším tuzemským hobby marketovým řetězcům loni opět vzrostly tržby a v jejich pokladnách skončilo rekordních 23,8 miliardy korun, což bylo o 1,2 miliardy korun více než v roce 2005.

O první místo mezi hobby marketovými řetězci se loni dělily společnosti Obi a Baumax. Jedenadvaceti hobby marketům Obi vzrostly tržby na 6,5 miliardy korun z 6,4 miliardy v roce 2005. Baumax ve svých 23 prodejnách zvýšil tržby meziročně zhruba o 300 milionů korun rovněž na 6,5 miliardy korun. 

Obliba hobby marketů v Česku roste a již v nich pravidelně nakupuje více než polovina českých kutilů. Například v roce 2005 jim podle průzkumu firem Incoma Research a GfK Praha dávalo přednost 57 procent zákazníků. V roce 2000 to přitom byly jen dvě pětiny.

 

Právě se děje

Další zprávy