Šéf Marily: Pitr u prodeje nebyl. Občas jen radil

Dušan Klimeš
28. 8. 2007 23:01
Nákupem Marily to nekončí, teď jde o pekárny

Interview - Potravinářská firma Balírny Marila, ve které měl podíl i uprchlý podnikatel Tomáš Pitr, přejde do rukou slovenského podnikatele Pavola Krúpy a jeho společnosti Arca Capital.

"Očekáváme, že antimonopolní úřad nebude proti spojení a během několika týdnů ho povolí," říká generální ředitel Marily Milan Šedivý v exkluzivním rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.

ČTĚTE VÍCE:
Pitr rozprodává majetek. Zbavil se Marily

Podle něj u prodeje společnosti kontroverzní podnikatel Tomáš Pitr nefiguroval. "Považuji ho za chytrého člověka, je to můj kamarád a chtěl jsem slyšet kromě jiných i jeho názor na to, kam mám dále firmu směřovat. Tohoto prodeje se ale neúčastnil," tvrdí Šedivý.

Jak dlouho jednání mezi Arca Capital a Marilou trvala?

Opravdu intenzivní jednání probíhalo od konce května. Stačily tak vlastně tři měsíce k tomu, aby byl celý obchod dojednán.

A jaká tedy byla cena obchodu?

My jsme se dohodli, že cenu v médiích nebudeme zveřejňovat.

Zájemců údajně bylo více. V čem Arca Capital vyhrála?

Především se mi líbil jejich zájem ten podnik rozvíjet. Když chyběly peníze na  další růst a rozvoj, tak věří, že společně to můžeme dotáhnout někam nahoru. Arca Capital je dosti silná jak kapitálově, tak z pohledu potenciálu růstu. Do dvou let by vedle posílení pracovního kapitálu do firmy mohla investovat až sto milionů korun, příští rok počítáme s koupí nové linky do divize vody za padesát milionů, a investice do linky na oplatky za zhruba 20 milionů korun

Fúzi musí posvětit antimonopolní úřad. Očekáváte problémy?

Určitě ne. Nejde o to, že bychom nějakým způsobem produktově mohli být dominantní, ale o to, že Arca Capital již provedla nějaké akvizice a nyní objem tržeb překročil hranici, za kterou již musí své říct i tento úřad.

Podle nás bude do konce září rozhodnuto, konkrétně 25. září a obchod bude moci být dokončen.

Arce již patří i slovenský producent stolních vod Aqua Group. Je možné nějaké spojení s Ondrášovkou?

Rádi bychom alespoň na slovenském trhu vymysleli nějakou formu propojení. Ty dva produkty si nekonkurují, naopak by mohli vytvářet kompaktní a ucelenou výrobkovou řadu.

Proč byla vlastně prodána Marila?

Infobox
Autor fotografie: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Infobox

Souvislosti případu Pitr

Důvody byly dva. Já jsem tam už šestnáct let, vlastně od založení po dnešek. Dnešní akcionářská struktura neměla co dát a chyběly i zdroje na rozvoj. Byli jsme bráni určitým způsobem jako kontroverzní skupina a sehnat peníze byl trochu problém.

Když mluvíte o kontroverzní skupině. Marila je spojována s uprchlým podnikatelem Tomášem Pitrem. Jak velký vliv měl na řízení firmy?

Já jsem Tomáše poznal v roce 1995. V současnosti neměl podíl v Marile a na chod firmy neměl sebemenší přímý vliv.

V Marile neměl podíl ani zprostředkovaně?

Nevím o tom. Jeho vliv byl v tom, že jsem se s ním o některých krocích radil. Považuji ho za chytrého člověka, je to můj kamarád a chtěl jsem slyšet kromě jiných i jeho názor na to, kam mám dále firmu směřovat. Tohoto prodeje se neúčastnil.

S příchodem nového majitele firmy se často mění i management. Už jste se Arcou dohodl na vašem dalším působení?

Sice odcházím z pozice generálního ředitele, v Marile ale zůstávám jako předseda dozorčí rady a manažer pro strategii. Po těch mnoha letech ve vrcholné funkci si potřebuji odpočinout. Přesto chci mít dále vliv na to, kam se Marila bude ubírat.

Když říkáte manažer pro strategii, máte už představu o budoucnosti Marily?

S Arca Capital máme připraveny cíle na tři až pět let dopředu. Především chceme vytvořit tři divize, a to divizi kávy, pečiva a vody. A každá z nich má mít svoji vlastní strategii. Dnes je nejsilnější divizí voda, ale díky novému investorovi doufáme, že se nám podaří, aby byly vyrovnané.

Chystají se v Marile další fúze?

Chceme posílit v každé divizi. Začneme zřejmě divizí pečivo, kde již nějaká jednání probíhají.

Počítáte s rozvojem či expanzí do zahraničí?

Naší hranicí bylo, že jsme neměli výrobky, které by se pro zahraniční trhy hodily. Proto budeme nyní pracovat na rozšíření produktových řad a rádi bychom prorazili jak na východ, tak na západ od našich hranic.

Každopádně velmi silní jsme nyní v divizi kávy. Sice jsme vnímáni jako spíše diskontní výrobce laciných druhů, to ale chceme změnit. Svoji pozici vidíme i ve středním segmentu vakuovaných káv a káv instatních.

Marila spojila své jméno s fotbalem, konkrétně s příbramským týmem. Jak to vidíte dále se sponzoringem?

Smlouva o sponzoringu končí 31. srpna a bude záležet jen na nových majitelích, zda budou chtít v této aktivitě pokračovat. Asi bude záležet na tom, jaká přijde nabídka od klubu. Zatím není nic rozhodnuto. Teď jsme řešili stabilizaci firmy, fotbal opravdu nebyl na pořadu dne.

Jste spokojen se spoluprací, kterou měla Marila s klubem?

Já jsem s dlouholetou spoluprací spokojen, Marila se dostala do povědomí lidí. Občas mám ale pocit, že lidé to berou jako název klubu a ani si neuvědomují, že za ním stojí společnost.

 

Právě se děje

Další zprávy