Restaurace účtovala cizincům deset procent navíc

Tereza Holanová Tereza Holanová
17. 8. 2011 14:30
Pokud v Českém Krumlově nemluvíte česky, obsluha vám sama naúčtuje "spropitné"

Český Krumlov - Obsluha v Českém Krumlově si od cizinců účtuje více než od běžných zákazníků. Při své kontrole v jedné z místních restaurací to zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI).

Od hostů, kteří nehovoří česky, vybíral personál restaurace desetiprocentní přirážku, uvedla ČOI na svých internetových stránkách.

Kontrolorům, kteří si v podniku zahráli na cizince, obsluha naúčtovala 1 280 korun, ačkoliv si objednali jídlo a nápoje pouze za 1 160 korun.

Personál chtěl tedy vybrat o 120 korun více, tuto částku dopsal na vytištěnou účtenku ručně. O tom, že konečná cena bude činit více, přitom zákazníky nijak neinformoval.

Je to spropitné, tvrdí restaurace

Pracovníci restaurace považují peníze, které si berou navíc, za spropitné. "Zahraniční turisté se domnívají, že je spropitné již zahrnuto v ceně, takže by nám žádné nedali," vysvětlili podle ČOI.

Inspektorům také potvrdili, že stejně postupují u všech zahraničních hostů, jejichž objednávka činí více než tisíc korun. Porušili tím zákon o ochraně spotřebitele, za což nyní provozovatele restaurace čeká správní řízení.

Kontrolu provedli inspektoři ČOI na popud Sdružení obrany spotřebitelů, kterému si lidé na rozdílné ceny pro Čechy a cizojazyčně hovořící hosty stěžovali.

S dvojími cenami není Česko samo

Nechávat obsluze restaurace spropitné není v Česku nijak ošetřené zákonem. Nicméně se považuje za samozřejmost a zdvořilost, že zákazníci obsluhu odmění minimálně deseti procenty utracené částky.

S účtováním částek nad rámec objednaných služeb se ČOI setkává i na dalších místech v ČR. „V letošním roce jsme podobné případy zjistili v Praze a nově v Českém Krumlově," uvedla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Nejvyšší pokuta, kterou ČOI za účtování spropitného dosud udělila, představovala 140 tisíc Kč. Několik správních řízení ovšem ještě neskončilo, takže není známé, kolik zaplatí další restaurace.

Snaha vytáhnout ze zahraničních zákazníků více peněz není typická pouze pro Česko. S neoficiálním systémem dvojích cen se setkáte například při cestování taxíkem v Pobaltských státech. Pokud neovládáte místní řeč nebo nepoprosíte rodilého mluvčího, aby za vás vše vyjednal, zaplatíte více než dvojnásobek.

 

Právě se děje

Další zprávy