Lidé a firmy poskytnou státu informaci jen jednou a úřady si ji mezi sebou vymění elektronicky. Registr by měl začít fungovat v první polovině roku 2010.
I kdyby příslušnou normu neschválila, EU centrální registraci patrně nařídí. Unie totiž stanovila rok 2008 jako hraniční, do kterého by měly jednotlivé státy zajistit možnost provést registraci firmy elektronicky. Kromě toho již prošla Evropským parlamentem v prvním čtení směrnice o službách, která s jediným registračním místem počítá.
"V současné době je asi 2,5 milionu ekonomických subjektů a údaje o nich jsou vedeny ve více než 120 různých evidencích, které jsou roztříštěné. Důsledkem toho je, že podnikatelské subjekty, ale třeba i obce a kraje musí sdělovat celou řadu informací různým orgánům do různých rejstříků," řekla na tiskové konferenci po jednání vlády ministryně informatiky Dana Bérová.
Tisková mluvčí ministerstva informatiky Klára Volná deníku Aktuálně.cz sdělila, že vybudováním a správou hospodářského registru bude pověřeno právě toto ministerstvo, neboť koordinuje využití informačních systémů ve veřejné správě.
"Transformace hospodářského registru od přípravné fáze do jeho cílového stavu je dlouhodobý projekt, který bude rozdělen do několika fází. Generální dodavatel celého řešení se nepředpokládá," dodala Volná.
CRM, ten hlavní
Centrální registrační místa (CRM) budou působit na živnostenských úřadech a jejich prostřednictvím bude možno provést vedle vlastního oznámení živnosti také daňovou registraci a oznámení České správě sociálního zabezpečení, úřadům práce a pravděpodobně i příslušné zdravotní pojišťovně. Hospodářská komora vznik těchto míst podporuje.
Hospodářský registr nahradí například registr živnostenského podnikání, obchodní rejstřík či rejstřík ekonomických subjektů. Vybudování registru se řídí heslem - neobíhá občan, ale data.
Například k ohlášení živnosti nebude potřeba dokládat výpis z trestního rejstříku nebo výpis z evidence daňových nedoplatků, protože tyto skutečnosti si živnostenský úřad na žádost sám ověří. Pravidla pro aktualizaci údajů ze základních registrů pak budou řešit problém zastaralých údajů v různých úředních databázích.
Během příštích deseti let by se náklady na vybudování a provoz registru měly pohybovat kolem 945 milionů korun. Přínosy registru mají podle ministerstva informatiky výrazně převýšit náklady na jeho přípravu, vybudování a provoz.
Jednou a dost
Díky těmto krokům by napříště mělo být založení nové firmy otázkou "okamžiku". Jeden formulář a jeden úřad. To je vše, co by měl žadatel potřebovat.
"Fakticky vzniká systém, kdy státní instituce nesmí a nebude požadovat po podnikateli informaci, která již v databázi nějaké státní instituce existuje," uvedl ministr vnitra František Bublan v Senátu České republiky, kde byl již dříve hájit vládní návrh.