Praha - Každý sedmý člověk na světě bude mít na konci letošního roku chytrý telefon. Lidí, kteří jej pořídili za méně než 100 dolarů (to znamená zhruba do 2000 korun), bude přitom přibývat.
Vyplývá to z analýzy společnosti Deloitte, která představila hlavní technologické trendy pro rok 2012.
Jak studie uvádí, poptávka po spotřební technologii letos navzdory ekonomické nejistotě poroste. Smartphone by na konci tohoto roku mělo mít půl miliardy lidí. To znamená přibližně každý sedmý člověk.
Dva tablety na domácnost
"V letošním roce očekáváme rekordní prodeje smartphonů," říká Zdeněk Křížek z Deloitte. Podobný vývoj se má týkat tabletů - na každou domácnost by v průměru měly připadnout alespoň dva.
Galerie novinek: Špionský vrtulník i iPad v kytaře
"Pořízení více než jednoho auta, telefonu, rádia či televize do jedné domácnosti trvalo několik desetiletí. U počítačů a mobilních telefonů tato doba činila deset let, u tabletů se tato doba dokonce zkrátí na pouhé dva roky," uvádí zpráva.
Podle Křížka bude u chytrých telefonů i tabletů pokračovat zvyšování rozdílů co do velikosti a výkonu přístroje.
Celkem by se tabletů mělo prodat pět milionů a výnosy by měly činit až dvě miliardy dolarů.
Konec neomezeného internetu
Přibývající počet osob, které mají chytrý telefon s volným internetem, však pravděpodobně povede k tomu, že operátoři začnou tyto neomezené datové služby omezovat.
"Rostoucí objemy přenášených dat nutí již nyní řadu poskytovatelů snižovat ve špičkách rychlosti připojení," komentují autoři zprávy.
Jak by mohla plánovaná omezení vypadat, ve své studii neuvádějí. Ať už se ale bude jednat o snížení rychlosti, nebo finanční postihy, tak je podle nich jasné, že „doba neomezených přenosů patrně končí a stovky milionů internetových uživatelů budou muset začít hlídat objemy přenesených dat."
Klasická televize stále povede
K dalším změnám, které Deloitte pro tento rok předpovídá, patří masový rozvoj flash disků pro malá zařízení, jako jsou přehrávače MP3, chytré telefony nebo tablety. Zatímco v roce 2006 měly na trhu pětinový podíl, letos by měly obsadit 90 procent.
Ani v roce 2012 by podle analýzy nemělo dojít k zániku pevného televizního programu. "Sice se stále mluví o tom, že je mu konec, přesto bude 95 procent televizních pořadů sledováno v jejich aktuálním vysílacím čase, případně pouze s jednodenním rozdílem od původního času," očekává Deloitte, podle níž nové technologie zavedenými trendy dosud neotřásly.
Společnosti se také budou více snažit vytěžit z her na sociálních sítích, které mají nevyužitý finanční potenciál. Rozvine se i reklama. U té budou firmy stále více rozhodovat, kde a v jakém kontextu se má objevovat, stejně tak přibude videokampaní a inzerce na sociálních médiích.
Galerie: Poznat člověka od robota je někdy nemožné