Praha - Nechuť k nakupování, která s příchodem ekonomické recese Čechy postihla, se sice podle údajů statistiků nevztahuje na potravinářské zboží, přesto otřásla i velkými řetězci. Ty totiž vedle potravin i řadu jiného zboží.
Rychlost, s jakou obchodní řetězce otevíraly loni nové pobočky, klesla o dvě třetiny.
Vyplývá to z údajů společnosti Incoma Gfk, které zveřejnil časopis Moderní obchod. Zatímco totiž v roce 2007 přibylo v Česku 55 hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen, a v roce 2008 nově otevřelo dokonce 76 nových provozoven, loni to bylo pouze 24.
Kromě rozhodnutí řetězců odložit plány na další prodejny na pozdější dobu, jsou za nižšími čísly i pozastavené developerské projekty na obchodní centra. Tam obvykle hypermarket bývá jedním z hlavních nájemců.
Řetězce nejenže zvolnily svůj vpád na český trh, ale některé z nich změnily i koncepci nově otvíraných provozoven. Tesco například v loňském roce přišlo s formátem Tesco Express, tedy se supermarketem menšího rozsahu.
Obchodníci však přísahají, že nové pobočky budou otvírat dál a na letošek plánují otevření desítek prodejen. Experti se shodují v tom, že po městech nad 10 tisíc obyvatel, kde je poptávka téměř uspokojena, se nyní zvýšená pozornost upře k menším městům.