Pošta přichází o další monopol

3. 10. 2006 15:24
Praha - Tradičním listonošům České pošty bude během několika měsíců konkurovat zhruba 15 tisíc doručovatelů TNT Post.

Ta v tuzemsku začíná nabízet služby, které dosud poskytovala jen Česká pošta, jako je doručování těžších obyčejných zásilek a adresných obchodních sdělení. Uvedli to zástupci společnosti na dnešní tiskové konferenci.

Později, ale levněji...

Podle obchodního ředitele Martina Kučery se chce TNT v obou zemích zaměřit na firemní zákazníky, kterým chce nabídnout doručování sice později než Česká pošta, ale za nižší ceny. K tomu chce nabídnout doplňkové služby jako tisk a balení zásilek, marketingové služby či služby call centra.

Například cena doručení obchodního psaní do 20 gramů u České pošty začíná na pěti Kč, TNT chce doručení stejné zásilky nabízet zhruba o korunu levněji. Místo do druhého dne však zákazník musí počítat s doručením během tří až čtyř dnů.

Česká pošta, která má stále tak zvanou poštovní výhradu na doručování obyčejných psaní do hmotnosti 50 gramů, se podle mluvčí Dity Václavíkové konkurence neobává a její nástup považuje za zcela přirozený. Připomněla, že státem nedotovaná pošta musí výměnou za poštovní výhradu poskytovat celý rozsah služeb na celém území republiky za státem definovaných kvalitativních a kvantitativních ukazatelů.

"Ostatní firmy na trhu, které poště konkurují při poskytování většiny lukrativních služeb, přitom žádné regulaci nepodléhají," uvedla mluvčí.

EU: liberalizace postoupí

Poštovní výhrada vymezuje České poště část trhu, na které může podnikat pouze ona. Firma za to musí zajišťovat základní poštovní služby na celém území ČR. Letos se výhrada týká doručování psaní do 50 gramů za cenu nižší než 18 korun. Loni byla hmotnost dvojnásobná. Na doručování obchodních psaní se poštovní výhrada nevztahuje.

Česká pošta má kolem 39 tisíc zaměstnanců, z toho třetinu tvoří doručovatelé. Firma by se zanedlouho měla transformovat ze státního podniku na akciovou společnost a hovoří se i o její možné následné privatizaci. Podle záměru EU by se měl poštovní trh do roku 2009 zcela liberalizovat.
   
TNT Post se v tuzemsku dosud zaměřovala na roznášení letáků, kde jí patří první místo na trhu. Tržby společnosti loni rostly o 16 procent. V současnosti má v tuzemsku 13 distribučních center a devět center na Slovensku. Firma je součástí nizozemského koncernu TNT, který působí v oblasti adresné a neadresné distribuce i v dalších evropských zemích, například v Německu, Rakousku, Belgii, Nizozemsku, Slovensku, Itálii a Velké Británii.

 

Právě se děje

Další zprávy