Dosud roční licenci vždy získala Česká pošta a jiná firma o ni ani nežádala. "Licence může být udělena jen tomu, kdo má k plnění takového úkolu odpovídající technické, organizační, ekonomické a personální předpoklady, mimo jiné síť poboček," uvedl ředitel odboru regulace poštovních služeb ČTÚ Eduard Prandstetter. Právě nutnost vybudovat rozsáhlou síť provozoven po celé ČR je podle něj jednou z hlavních překážek toho, aby se o licenci ucházel někdo další.
Poštovní licence zajišťuje jejímu držiteli monopol na doručování dopisů a zásilek do určité hmotnosti a ceny. V současnosti je to 100 gramů a 19 korun, v příštím roce pak 50 gramů a 17 Kč. Za to musí firma zajišťovat všeobecnou dostupnost základních poštovních služeb na celém území ČR. Mimo to pošta zajišťuje vyplácení starobních důchodů či evidenci a výběr poplatků za rozhlas a TV.
Rozsah poštovního monopolu se postupně snižuje a kolem roku 2009 by měl být v ČR i ostatních státech EU definitivně zrušen. Konkurence na poštovním trhu se zatím zaměřuje spíše na doručování balíků či expresních zásilek ve větších městech nebo roznášku reklamních tiskovin. Podíl konkurentů se v jednotlivých neregulovaných oblastech pohybuje od 20 do 40 procent. Poště konkurují především společnosti DHL, TNT, UPS, DPD, PPL, Mediaservis a Messenger.