reklama
 
 

Paradox jízdy: Dražší biopaliva řidičům jízdu zlevňují

30. 1. 2010 12:50
Dřívější limity padají, benzin a nafta budou stále bohatší na biopaliva

Infobox

  • - Česko začalo s přidáváním dvou procent biosložky do nafty v roce 2007. Vloni podíl stoupl na 4,5 procenta.
  • - Do benzinu se dvě procenta biolihu přidávala od ledna 2008, minulý rok se příměs povinně zvedla na 3,5 procenta.
  • - V těchto případech není biosložka daňově zvýhodněna a konečné palivo prodražuje na litru o 20 až 30 haléřů.
  • - Daňovou úlevu pro vysokoprocentní biopaliva (E 85, bionafta) zavedlo Česko od loňského října.

Původní znění článku naleznete ZDE

Praha - Hned na Nový rok, kdy se zvedly spotřební daň a DPH, vyskočily vzhůru ceny benzinu a nafty. A porostou dál, naplní-li se očekávané zvyšování cen ropy. Další zdražení pohonných hmot přijde v dubnu, tentokrát kvůli biopalivům.

Ve sněmovně se nyní "dopéká" vládní předloha, která zvýší podíl dražších biosložek, jež se do pohonných hmot povinně přidávají. Řidiči si ale už našli způsob, jak tankování zlevnit - paradoxně právě díky biopalivům.

V čem je trik? V daňových úlevách. Motoristé načerpají v poměru jedna ku jedné Natural 95 a směs E 85, kterou tvoří 85 procent bioetanolu a 15 procent benzinu. Tato směs je u pump asi o 6,50 koruny levnější než natural. Na bioetanol obsažený v E 85 totiž stát vrací spotřební daň, aby atraktivnější cenou podpořil rozšíření biopaliv.

Řidič favoritu, který namixuje obě paliva, ušetří při natankování plné nádrže přes 150 korun. "Běžně se to takto míchá. Většinou to ale dělají majitelé starších aut," potvrzuje obsluha mladoboleslavské čerpací stanice KM Prona. Litr E 85 tam v polovině ledna stál 24,50 koruny a Naturalu 95 pak 30,90 koruny. S rozdílem 6,60 koruny na litru prodávala obě paliva pumpa Vena Trade v Uničově.

"Do starších aut lijí směs etanolu a naturalu snad všichni, a to buď jedna ku dvěma, nebo půl na půl," uvedla pokladní.

Úzkoprofilový etanol

Jenže možnost zlevnit si tankování takovýmto mixem má jen omezený okruh motoristů. Na etanol totiž narazí u tuzemských pump jen zřídka a výhradně u těch malých. Velké čerpací stanice si konkurenci v podobě etanolového paliva k sobě hned tak nepustí. Zřídka dostupný etanol je i jedním z důvodů, proč u nás automobily přizpůsobené na tento pohon, takzvané flexi fuel, jezdí jen sporadicky. Přitom výrobce E 85 zde existuje - v Dobrovici na Mladoboleslavsku ho produkuje firma Agroetanol TTD. Těžko se s ním ale prodírá na trh.

"Měsíčně prodáváme asi deset tisíc hektolitrů E 85," upřesňuje Oldřich Reinbergr, šéf společnosti Cukrovary a lihovary TTD, jejíž dcerou je Agroetanol. V tomto ekologickém palivu lihovar uplatní jen mizivou část z celkové produkce biolihu, kterého může za rok vyrobit až milion hektolitrů. Vloni ho z cukrovky vytěžil 670 tisíc hektolitrů. "Zhruba šedesát procent etanolu jsme prodali do zahraničí, především do Polska, Německa, Rakouska a na Slovensko," vyjmenovává Reinbergr. Biolíh dodávaný na tuzemský trh končí většinou jako povinná příměs v benzinu.

Licituje se o desetinách procenta

Daňově protežovaná paliva E 85 a také směsná nafta zatím ale moc nepomáhají naplnit cíl v uplatňování biopaliv, k němuž se Česká republika zavázala Evropské unii. Ke konci letošního roku mají biopaliva tvořit minimálně 5,75 procenta z celkového množství pohonných hmot pro dopravní účely. Aby se k tomuto číslu Česko přiblížilo, chce vláda opět zvednout podíl biosložek, které běžně tankujeme v naftě a benzinu. Právě teď vrcholí bitva o to, jaké zvýšení Parlament nakonec uzákoní.

Přes námitky ministerstva průmyslu a obchodu schválil Fischerův kabinet návrh novely zákona o ovzduší z dílny ministerstva životního prostředí, který zvedá podíl metylesteru v naftě ze současných 4,5 na 6,3 procenta a biolihu v benzinu ze 3,5 na 4,5 procenta. V polovině ledna záměr posvětily oba pověřené sněmovní výbory - zemědělský a pro životní prostředí.

"Je ale možné, že na plénu někdo přednese pozměňovací návrh s nižším nárůstem," říká místopředseda výboru pro životní prostředí Václav Mencl (ODS).

Petrolejáři se totiž usilovně brání výraznému skoku v přidávání biopříměsi, který se naopak zamlouvá výrobcům biopaliv a zemědělcům. Teď se licituje o každou desetinu procenta, o niž by se dal vládní návrh ve sněmovně upravit. Pro obě strany - výrobce biopaliv i petrolejáře - představují i minimální ústupky velké peníze.

autor: Táňa Králová, Euro.cz | 30. 1. 2010 12:50

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama