Praha - Dvě firmy dodávající součástky automobilovému průmyslu nejspíš končí. Jedna je v insolvenčním řízení, druhá v likvidaci. Jedna má majitele německé, druhá české; jedna vloni touto dobou zaměstnávala 165 lidí, druhá 12.
„Jejich jména vám ale neprozradím," řekl Aktuálně.cz ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Bohužel lze předpokládat, že celá řada malých firem dodávajících automobilkám se dostane na hranu přežití," dodal.
Potíže výrobců komponentů pro automobilový průmysl tak v Česku pokračují. A to i přesto, že se na Česko příliš nevztahuje čerstvá zpráva poradenské společnosti A.T. Kearney o možném pádu až poloviny amerických výrobců autodílů -a navzdoty tomu, že se díky šrotovnému vzpamatovává výroba vě Škodě Auto i v nošovickém závodě Hyundai.
„V Česku žádnou továrnu nemáme," upřesnil například Karel Belžík, manažer české a slovenské pobočky společnosti Molex s centrálou v americkém státě Illinois, která do konce roku propustí 765 z celkem 967 pracovníků slovenské továrny nedaleko Košic.
Masové propouštění už však výrobce autodílů v Česku postihlo také, hlavně kvůli poklesu prodeje škodovek. Vloni v prosinci dostalo výpověď přes 600 zaměstnanců firmy Alcoa Fujikura ve Stříbře, ve Znojmě tou dobou uzavřel výrobu německý výrobce Weisser&Griesshaber a o práci přišlo 77 lidí.
Škodě a Hyundai pomohlo šrotovné
Zhruba 60 z celkem 430 zaměstnanců propustila hodonínská pobočka nadnárodního výrobce, původně americké společnosti IAC. Kolem třicet z celkem 145 svých lidí přišlo o práci v trutnovské společnosti Agba.
Odstávky byly vloni nuceny zavést firmy IMS z České Třebové, Unispo, Witte Automotive Nejdek - všechny kvůli poklesu poptávky po vozech Škoda. Po zavedení šrotovného v Německu, Francii, Portugalsku a Rakousku se ale odbyt trochu zlepšil.
To pomohlo i nošovické automobilce Hyundai. I ona se nejprve na přelomu roku, sotva dva měsíce po spuštění výroby, zbavila několika dělníků ve zkušební době a zavedla odstávky. Ty pak postihly i její subdodavatele Dymos a Mobis Automotive. Hyundai však nedávno odstávky zrušila.
„Výhled je u jednotlivých firem individuální a záleží na portfoliu jejich dodavatelů. Tedy na tom, jestli dodávají automobilkám, které momentálně prodávají nebo naopak," naznačil Šípek.