Brno - Dva prodejci outdoorového vybavení dostali od antimonopolního úřadu (ÚOHS) pokuty dohromady za bezmála tři miliony korun.
Úřad totiž při neohlášených šetřeních objevil důkazy, že společnost Husky.cz a výrobce vybavení značky Pinguin Zdeněk Král diktovali odběratelům ceny, za které mají jejich zboží prodávat. Dodržení cen si pak vynucovali hrozbou ukončení spolupráce.
Husky za to dostalo pokutu 2 316 000 korun, Král, který zjednal nápravu už během kontroly, pak „jen" 425 000 korun. Tvrdí však, že dostal exemplární trest za donedávna běžnou praxi a proti pokutě se chce odvolat.
"Všech opravných prostředků" chce využít i Husky, které rozhodnutí úřadu považuje "za naprosto nepřiměřené a bez jakékoliv opory v důkazních prostředcích."
Podle ÚOHS se Husky chovalo „protisoutěžně" svou cenovou politiku vůči internetovým obchodům. „Založila ji na ústních dohodách o povinném dodržování tzv. doporučených cen, které dále konkretizovala ceníkem rozesílaným formou e-mailu," píše antimonopolní úřad ve své zprávě.
Ve svých cenících pak Husky uvedlo, která cena je velkoobchodní a která maloobchodní. Tu pak zároveň označilo jako doporučenou.
„Šetřením bylo prokázáno, že společnost Husky plnění dohod o doporučených cenách pro další prodej svými odběrateli kontrolovala a pod hrozbou přerušení dodávek zboží či jiných sankcí jejich plnění i vymáhala," píše zpráva ÚOHS.
ÚOHS: Doporučená cena není povinná
A přesně takové jednání je podle úřadu nezákonné. „Cenová ujednání, která jsou vybavena pokyny či sankcemi zavazující či motivující smluvní partnery dodržovat stanovené (doporučené) ceny, jsou dle zákona zakázána," sdělil antimonopolní úřad.
Podobně se podle ÚOHS choval i Král, když odběratelům rozesílal mail s písemným návrhem dohody o určování cen pro další prodej zboží. „Návrh byl z jejich strany akceptován. Došlo tak k uzavření a následnému plnění zakázaných dohod," tvrdí úřad.
Král pak podle ÚOHS prodejní ceny svého zboží značky Pinguin kontroloval a pod hrozbou přerušení dodávek si vynucoval jejich dodržování.
Rozhodnutí v případě obou firem zatím nejsou pravomocná, mohou proti němu podat rozklad. „Určitě podáme rozklad. Úřad vůbec nezohlednil naše připomínky," řekl Zdeněk Král. Podle něj se totiž jedná o prohřešek starý až tři roky.
"Tehdy používalo tyto způsoby na trhu 90 procent dodavatelů. Ze strany patřičných orgánů ale nebyla prakticky žádná osvěta ohledně relativně nedávno přijatého antimonopolního zákona. Všichni se tedy domnívali, že jde o legální prostředek," řekl deníku Aktuálně.cz Král, podle něhož bylo smyslem pokuty najít exemplární případy za kolektivní vinu.
Podobně to vidí i Husky. "Stanovení doporučených cen je zcela standardním marketingovým nástrojem," píše se ve stanovisku společnosti, která si stojí za tím, že si nikdy dodržování cen nevynucovala. "V tomto tvrdém obchodním prostředí nemá výrobce žádné možnosti vytvářet jakýkoli nátlak na své odběratele, či diktovat své ceny," tvrdí Husky.
U outdoorových společností Prosport Praha, Salewa Czech a podnikatele Karla Kadečky úřad pochybení neprokázal.