Brno - Ještě před půl rokem šlo jen o mlhavé sliby, nyní začínají nabírat pevnější obrysy. Obchodní řetězce pomalu oprašují nápad na rozšíření svých služeb na prodej potravin přes internet. Průzkumy jim naznačují, že Češi začínají mít o takovou službu zájem.
Budoucí šéf společnosti Tesco Phillip Clarke, který se funkce ujme na jaře příštího roku, plánuje rozšířit online prodej potravin do Polska, České republiky a Číny. Řekl to v rozhovoru pro Financial Times.
Tesco už v Česku spuštění internetového prodeje plánovalo na rok 2009, plány však odložilo. Nyní je ve svých prohlášeních konkrétnější.
"On-line nakupování plánujeme spustit příští rok pilotně a testovat jej budeme ve vybrané lokalitě. Předpokládáme, že o službu bude značný zájem. Podle průzkumů český zákazník tuto službu chce, očekává ji a je na ni připraven. Základ nabídky budou tvořit čerstvé, mrazené a trvanlivé potraviny a drogerie," potvrdila informaci mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.
Rozvoji svých služeb tímto způsobem se nebrání ani Globus. "Stoupající zájem na trhu určitě vidíme, budoucí plány společnosti ale nekomentujeme. Ve velkých městech ale už doba pomalu nazrává," podotkl marketingový ředitel Globusu Boris Malý.
Společnost v současnosti umožňuje online objednávku masa a uzenin a bezlepkových potravin. Zákazníci si je však musí vyzvednout na prodejně.
Svůj opatrný přístup k prodeji přes internet zatím nepřehodnotila ani společnost Ahold, která v Česku provozuje síť marketů Albert.
Řetězce v souvislosti s tímto způsobem prodeje nejčastěji řeší náklady na dopravu zboží k zákazníkovi, načasování dodávek a čerstvost potravin. Češi jsou totiž na rozdíl od Velké Británie nebo Spojených států, kde online prodej léta funguje, méně ochotní si za službu navíc připlatit.
Dobře to znají ti, kdo už podobnou službu v Česku nabízí. "Je to velice pracné. Logistika je náročná a náklady vysoké. Lidé navíc nemají zájem připlatit si za pohodlí dovážky. Chtějí mít stejné ceny, za jaké by v supermarketu sami nakoupili. V Británii dají za dovážku klidně sedm liber," vysvětlil před časem David Zubek, jednatel společnosti Z, která už více než deset let provozuje internetový obchod Z-market.
Zájem o dovážku nákupu až do domu sice může v České republice sílit, ale že by měl podobu hladu zákazníků po této službě, se říci nedá.
"Máme své stálé klienty, každý měsíc se někdo nový objeví, ale víceméně udržujeme srovnatelnou základnu zákazníků," konstatoval Jiří Barvíř, jeden ze zakladatelů a zaměstnanců internetového obchodu Nakuptesi.cz, který od roku 2007 funguje v Brně a okolí.
Že by jeho firmu Tesco svými plány ohrozilo, se zatím nebojí. "Našim klientům jde také o kvalitu služeb, ne jenom o ceny. Ale samozřejmě uvidíme, jak budou služby Tesca vypadat, až je spustí," dodal Barvíř.