Olympia(da) konzumu: Statistici dostávaji na frak

Veronika Skálová Veronika Skálová
24. 10. 2009 8:25
Davy, které víc bloumají než nakupují. Krize za to nemůže
Nová část centra Olympia v Modřicích u Brna má rozlohu 20 tisíc čtverečních metrů.
Nová část centra Olympia v Modřicích u Brna má rozlohu 20 tisíc čtverečních metrů. | Foto: Veronika Skálová

Brno - Jaká krize? Lidé že nenakupují? Tržby klesají? Údaje statistiků dostávají při sobotní návštěvě brněnského centra Olympia pořádně "na frak". Že nás nečeká vylidněný svatostánek komerce je jasné už z pohledu na parkoviště.

A to není Olympia, která stojí na území Modřic těsně za hranicí města Brna, žádný drobek. Právě naopak. Minulý pátek se otevřela nová část pasáže, která završila expanzi centra a vytvořila z něj průchozí okruh.

Olympia se s rozlohou 111 tisíc čtverečních metrů nákupní plochy stala druhým největším centrem v republice. Jen pro představu - obchody tak pokrývají plochu asi 18 fotbalových hřišť.

Že by se tisíce návštěvníků, kteří naplnili parkoviště na takové ploše "rozpustily" je jen zbožné přání těch, kdo špatně snáší davy.

"Takhle to tady normálně o víkendu nevypadá. A touhle dobou vůbec ne. Nejsou ani slevy, ani se ještě nezačalo nakupovat na vánoce," kroutí hlavou mladá tmavovláska Patricie z obchodu s módními doplňky.

Kolem třetí hodiny odpoledne už je těžké pasáží plynule projít. Zvlášť pro ty, kdo tlačí plný nákupní vozík ze zdejšího hypermarketu.

Hlavní reklamou bylo špatné počasí

Zda návštěvníky pod střechu obřího centra zahnalo nezvykle chladné a nevlídné počasí nebo spíš zvědavost na rozšířené prostory není složité zjistit. Řada bloumajících před příjezdem vůbec netušila, že je centrum teprve druhý den o 20 tisíc čtverečních metrů větší.

Brněnská Olympia - interiér nové části
Brněnská Olympia - interiér nové části | Foto: Veronika Skálová

"Máme to s kamarádkou tak na půl cesty, takže se tady čas od času sejdeme na kávu. O rozšíření jsme ani nevěděly," vysvětluje Eva Berounová z Třebíče, proč v sobotu odpoledne do Olympie zamířila.

Další mladá maminka s kočárkem přiznává, že přijela kvůli počasí. "Nechtělo se mi sedět sama doma, muž je na služebce a venku je škaredě. Žádné velké nákupy neplánuju, potřebuju jen pár věcí. Ale kdyby se mi něco zalíbilo, udělám si radost," směje se Barbora Tesařová.

A hned hodnotí nový prostor. "Ten nápad s okruhem je fajn, člověk se nemusí vracet po vlastních stopách," chválí.

Obchodníci cítí příležitost

Přestože označují sobotní nával za neobvyklý, jednotliví nájemníci obchodů jsou na příliv zákazníků připraveni. Někteří z těch v nové části lákají na zaváděcí slevy, další na slevy "mezi sezonami", hračkářství se předhánějí v nabídce aktivit pro děti.

"Krizi moc nevidíme. Jsme dražší značka, máme svou skupinu zákazníků a ti nakupují stále stejně," tvrdí žena v butiku se značkovou módou.

víkendový nával v brněnské Olympii
víkendový nával v brněnské Olympii | Foto: Veronika Skálová

Neklamné stopy nákupních orgií nejsou vidět na korzujících lidech. Usvědčující tašku s logem některého z obchodů má v ruce maximálně každý třetí. A jen málokdo nese víc než dvě.

"Lidé nakupují jako vždycky. Víkendy bývají rušnější, ale zatím nemám pocit, že bychom prodali víc než obvykle. O krizi tedy nic nevím," hodnotí prodavačka Alice v dalším obchodě s módou.

Jsou však tací, kterým je sobotní výlet za nákupy pořádně proti srsti. "Nic tu nemají, všude je narváno a navíc tu nikde nečepují ani pivo," stěžuje si padesátník v zimní bundě a naštvaně odchází.

Sehnat nájemce bylo složité

Vedení nákupního centra, jehož spádová oblast dalece přesahuje hranice Brna a některými směry i Jihomoravského kraje, se podařilo pronajmout navzdory krizi všech 70 nových obchodů.

Přiznává však, že to nebylo snadné. "V okamžiku, kdy vypukla panika kolem světové krize, zbývalo nám obsadit zhruba 30 procent pronajímatelné plochy. Dosáhnout plné obsazenosti nebylo v době nepřející investicím vůbec jednoduché," upozornil ředitel obchodu a marketingu Aleš Navrátil.

Rozrůstání Olympie je trnem v oku sdružením zaměřeným na ekologii. Ta ostře vystupovala už proti právě dokončené čtvrté etapě i původně plánované páté, kdy měl k Olympii přibýt hobbymarket.

Od té však investor, společnost Somerston Olympia CZ, nakonec ustoupil. Zavázal se také do jara 2010 podél řeky Svratky vybudovat zelenou zónu s atrakcemi pro děti, amfiteátrem a lezeckou stěnou.

 

Právě se děje

Další zprávy