Obří nákupní centra krachují, mění proto taktiku

Irena Buřívalová, Euro.cz
1. 7. 2009 10:15
Největším propadákem je Liberec Plaza
Nákupní galerie: Mnohé dnes jen marně shánějí nájemce pro jednotlivé obchody. Ilustrační snímek
Nákupní galerie: Mnohé dnes jen marně shánějí nájemce pro jednotlivé obchody. Ilustrační snímek | Foto: Ondřej Besperát

Praha/Liberec - Obchodní centrum Stodůlky v Praze 5 bude prvním nákupním centrem v Česku, které po vleklé agonii zavře v červenci své brány. Celý objekt se prodá rakouskému diskontnímu prodejci nábytku - Möbelixu.

Podle Martina Kubíka z poradenské společnosti DTZ je specializace centra jediným možným řešením, jak projekt zachránit.

Dalším propadákem je NC Eden v Praze 10, jež vlastní Tesco Stores ČR. I tady se majitelé podle ředitele společnosti Philipa J. Clarka snaží o záchranu, a to rekonstrukcí. "Přízemí je skoro dokončeno, první patro bude hotové příští měsíc. Kompletně změníme rozvržení centra a skladbu nájemců. Vystěhovat nájemníky a najít nové ale trvá velice dlouho. Rekonstrukce si vyžádá investici v řádu desítek milionů korun," uvedl Clarke.

Jiným problematickým projektem je Galerie Butovice v Praze 5. DTZ navrhuje tři různé strategie řešení a zhruba v září se rozhodne, kam bude centrum směřovat. "Jedna z možných cest je zaměření na demografickou skupinu, která je v lokalitě silně zastoupená," konstatoval Kubík. Má patrně na mysli tamní ruskou klientelu.

Liberec Plaza: Nezájem

Asi největším zklamáním je Liberec Plaza developera Plaza Centers.

Samo otevření centra muselo být odloženo vzhledem k nedostatku nájemců. Podle zástupců společnosti bylo při otevření obsazeno z poloviny. Ředitel Plaza Centers pro Srbsko, Balkán a Česko Sagiv Meger tvrdí, že se centrum rozhodně nebude zavírat a společnost udělá vše pro to, aby nájemce sehnala.

Podle expertů stojí za neúspěchem některých nákupních center hned několik příčin.

Mezi často uváděné patří například špatná lokalita a málo atraktivní koktejl značek a obchodů, převážně orientovaných na módu. Za tu však Češi obecně utrácejí čím dál méně.

A boom je pryč

Třetím, neméně důležitým faktorem, jsou často spekulativní motivy developerů, kteří se v časech boomu, kdy banky prakticky půjčovaly na jakýkoli projekt, snažili centrum rychle postavit, prodat nebo pronajmout a o víc se nezajímali.

Takové projekty se často naprosto nekoncepčně osadily nájemci, kteří si konkurovali, místo toho, aby se doplňovali. Pro český trh je typická i nízká odlišnost jednotlivých center, ve kterých jsou prakticky identičtí nájemci. Řada developerů také mylně vsadila na spojení zábavy a nakupování.

Všechny zmíněné problémy pak ještě logicky prohloubila finanční krize. Jak tvrdí Kubík, řada úspěšných nákupních center s finanční krizí zaznamenala propady v obratech: "Centra, která nefungovala už před krizí, bojují jak s propadem obratů, tak s nízkou návštěvností."

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy