Vývoj na České poště -------------------- * na počátku září Česká pošta oznámila, že chce zrušit 179 ze svých 3500 poboček * zároveň bylo dáno na vědomí, že Česká pošta chce propusit až 2500 ze svých 37 000 zaměstnanců * po tlaku odborů, dotčených obcí a lidovců dosavadní generální ředitel Karel Kratina odchází s tvrzením, že "splnil svoji misi" * 1.10.2008 se novým generálním ředitelem stává Petr Sedláček
Praha - Česká pošta se po aféře s narychlo oznámeným rušením poboček dočkala nového vedení. Čerstvě jmenovaný ředitel Petr Sedláček zatím nechce dělat ukvapané kroky.
"Ještě se o tom bude jednat. Nevyčerpali jsme všechny možnosti, jak je udržet alespoň na nule," řekl Sedláček.
Jednou z možností je nahradit pobočky motorizovanou poštovní službou. Ty již dnes obsluhují 3500 míst po celé republice.
Dalším řešením by mohl být podle Sedláčka takzvaný "franchising", tedy možnost, že by služby české pošty poskytoval jiný subjekt, například místní trafika.
Realizace ale závisí na tom, jak se Česká pošta dohodne s Telekomunikačním úřadem. Právě v tomto roce se totiž rozhoduje, jakou formu bude mít licence České pošty na další čtyři roky. Na tom také závisí, jaké služby bude Česká pošta moci provozovat, či jaké budou ceny.
Česká pošta rovněž rozjíždí dotazníkovou kampaň, v níž oslovuje obyvatele obcí, kde mají pošty zmizet. "Chceme od lidí vědět, o jaké služby mají zájem, či jakou formou by navrhovali ztrátovost pošt řešit," uvedl Sedláček. "Česká pošta musí jít za lidmi," prohlásil.
Avizované propouštění 2500 zaměstnanců, které by zúžení poštovní sítě znamenalo, je zatím v jednání.
Podle Sedláčka se ale dohoda s odbory rýsuje. Česká pošta však i po propouštění nejspíše zůstane největším českým zaměstnavatelem. V současnosti má pošta přes 37 000 zaměstnanců.
Musíme investovat
Dalším cílem dnes jmenovaného generálního ředitele jsou vyšší investice. Firma sice za jeho předchůdce vykazovala velký zisk (loni šlo o 794,5 milionů korun), proinvestovala jen málo.
Jen za první pololetí roku 2008 tak šlo o 150 milionů. Přitom Česká pošta v prvních letech své existence investovala přes miliardu ročně.
Investice jsou nutné pro přípravu společnosti na liberalizaci poštovního trhu. K té má dojít roku 2012.
Nový ředitel chce investovat do šíření poboček (například v obchodních centrech), vybavení pošt i vzdělání zaměstnanců.
Další peníze by měly jít do rozšíření stávajících služeb. Podporu by nadále měl mít projekt Czech point, tedy síť míst, kde občané mohou komunikovat s různými úřady.
Novinkou by měl být takzvaný "Data box", elektronická schránka umožňující komunikaci s úřady a právnickými osobami na internetu. Pošta by se tak sice připravila o vlastní zisk z "klasických" zásilek, avšak před liberalizací by měla v portfoliu i tuto zajímavou službu. I ta by sice měla být placená, ovšem stála by méně než dnešní klasické zásilky.