Nákupní centra se zmenšují, lidem vadí nábytek u mléka

Veronika Skálová Veronika Skálová
30. 6. 2010 22:45
Hypermarkety a supermarkety mění dispozice. Rovnice čím větší, tím lepší, už neplatí
Hypermarket už dávno není hlavním lákadlem nákupních center. Ilustrační foto.
Hypermarket už dávno není hlavním lákadlem nákupních center. Ilustrační foto. | Foto: Inter Ikea Centre Group

Brno - Čím větší hypermarket, tím větší úspěch bude mít nákupní centrum. Jak se zdá, rovnice, která platila ještě před pár lety, najednou přestává být aktuální.

Některé řetězce omezily v poslední době rozlohu již hotových prodejen a do budoucna plánují spíše menší formáty. Změnila se tak dispozice starších nákupních center - hlavně těch, která vznikla od konce 90. let do roku 2005.

Podle expertů nejde pouze o vliv ekonomické recese.

"Trend zmenšování prodejen v posledních dvou letech souvisí se změnou nákupních zvyklostí. V prodejně potravin chtějí lidé především rychle nakoupit potraviny," míní Martin Žížala, vedoucí maloobchodního týmu v poradenské společnosti Cushman & Wakefield. "Za nákupem jízdního kola nebo vybavení bytu vyrážejí raději do specializovaných prodejen, kde dostanou odborný servis. Řetězce tak zužují sortiment a zmenšují prodejní plochu."

Za příklad dává liberecké nákupní centrum Nisa, které prošlo v poslední době rekonstrukcí, a hypermarket se v jejím průběhu zmenšil o 40 procent.

V karlovarské Varyádě ustoupil hypermarket částečně elektro řetězci a totéž chystá plzeňská a olomoucká Olympia.

Pro majitele nákupních center neznamená smršťování hypermarketů větší komplikaci.

"Na uvolněných plochách mohou návštěvníkům nabídnout rozšířenou nabídku módy, či jiného sortimentu nebo služeb. Je to pro ně zároveň příležitost přilákat nové značky, které zatím v České republice nejsou zastoupeny, a tím se odlišit od ostatních nákupních center," doplnil Ivan Michněvič z Cushman & Wakefield.

Zmenšování plochy marketů je podle něj výhodné oboustranně. Řetězce zvýší výtěžnost jednoho čtverečního metru plochy tím, že se přizpůsobí změně chování zákazníků a majitelé center mohou dosáhnout vyšších příjmů z pronájmu, protože například módní značky si mohou dovolit platit vyšší nájemné než prodejny potravin.

Na změnu chování reagují i developeři, kteří se například u nákupních galerií v centrech měst snaží držet rozlohu marketu na úrovni do 2 tisíc čtverečních metrů. Důvod je jednoduchý - v centrech měst nakupují lidé přes týden jen pár položek. Na velký nákup si už zvykli vyrážet jednou týdně autem na okraj města.

 

Právě se děje

Další zprávy