Nákladní auta Avii loni prodělala téměř miliardu

Red eko, čtk
27. 7. 2007 10:26
Avii loni stoupla ztráta o třetinu na téměř miliardu korun

Praha - Tuzemský výrobce nákladních aut Avia se loni dostal do zatím největších problémů. Ztrátu, která hospodaření firmy provázela i v minulosti, Avia prohloubila na 965 milionů korun.

Meziročně se zvýšila o třetinu. Tržby společnosti klesly o pětinu na 430 milionů. Firma to uvedla ve své výroční zprávě.

Méně aut

Výkon Avie klesá. Loni vyrobila o 71 vozů méně než v roce 2005. Celkem tak za rok z pásů továrny sjelo 482 nákladních aut.

Domácí prodej klesl o osm procent na 256 aut, a ještě více, o desetinu, se snížil prodej do ciziny, kam se podařilo vyvézt 229 vozidel.

Firma je ve ztrátě trvale od roku 1999, kterou zčásti způsobují vysoké odpisy investic.

Před dvěma roky Avii na pokraji konkurzu od korejské skupiny Daewoo získala investiční společnost Odien Group, která kvůli úhradě kumulované ztráty snížila pětimiliardový základní kapitál na 883 milionů.

Loni Odien letňanskou automobilku rozdělila na tři divize, a to výrobu nákladních aut, externí zakázky a správu majetku. Začátkem loňského září firma prodala divizi, která se zabývá vývojem, výrobou a prodejem nákladních aut indické firmě Ashok Leyland Motors.

Pevná část kupní ceny byla 687 milionů korun. Letos čeká divize nákladních aut pod novým vlastníkem obrat k lepšímu. Prodej vozů by měl stoupnout na více než dvojnásobných 1100 aut.

Pomoci k tomu má i návrat na slovenský trh, kde firma nedávno podepsala smlouvy s novými dealery. Automobilka chce pokračovat v expanzi na další trhy a v roce 2010 prodávat kolem 10.000 lehkých a středních nákladních vozů.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy