Na předváděcích akcích s dekami se podvádí, tvrdí ČOI

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
1. 4. 2011 12:42
V kupních smlouvách často chybí počet splátek a jejich celková výše
Těmito průkazy se prokazují inspektoři ČOI
Těmito průkazy se prokazují inspektoři ČOI | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Na každé druhé převáděcí prodejní akci, které se zúčastnili kontroloři ČOI, se vyskytly závady. Na těchto akcích jsou hlavně seniorům nabízeny například deky, domácí spotřebiče, nádobí či masážní a relaxační pomůcky.

Vyplývá to z výroční zprávy, kterou ČOI zveřejnila na svých internetových stránkách.

Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, pomocí nichž jim vnucovali mnohdy předražené výrobky.

"Celkem bylo v rámci ČOI provedeno 133 kontrol na předváděcích akcích se zaměřením na dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Nedostatky byly zjištěny celkem v 63 případech, z toho ve 42 případech byly kontrolou prokázány nekalé obchodní praktiky," stojí ve výroční zprávě ČOI za loňský rok.

Pokuty jsou pouze 10 000 Kč

V celkem 57 případech inspektoři ČOI podali návrh na zahájení správního řízení s prodejci a šestkrát jim uložili pokutu v celkové výši 10 000 korun.

Například šlo o to, že kupní smlouva uzavřená na předváděcí akci podle ČOI obsahovala nepravdivé údaje o tom, že v případě odstoupení od smlouvy do 14 dnů kupující souhlasí se zaplacením půjčovného 1000 korun za každý započatý den od sepsání smlouvy do doručení zboží na adresu prodávajícího, které se mělo odečíst od kupní ceny. "Přitom zákon stanoví odstoupení od kupní smlouvy bez jakékoliv sankce," upozornila ČOI.

V kupních smlouvách, předkládaných na těchto akcích, podle ČOI chybějí často důležité povinné údaje. Mnohdy lidé nevědí, jakou konečnou cenu zaplatí. Něco hradí hotově přímo na akci a zbytek ve splátkách. Ve smlouvách však schází počet splátek a jejich celková výše.

Na hrady se nedojede, najíst dají až po koupi zboží

"Účastníky reklamních a předváděcích akcí jsou z převážné většiny lidé v důchodovém věku, kteří nemívají dostatečné právní povědomí o následcích nerozvážně uzavřených kupních smluv. Při prezentačních akcích je s těmito občany manipulováno, a jak vyplývá z provedených kontrol, jsou jim nabízeny různé neexistující výhody, slevy, výhry a v některých případech dochází při prezentaci i k psychologickému nátlaku na uzavření kupní smlouvy," uvedla ČOI.

Některé firmy vábí seniory na akce spojené s výlety na hrady a zámky a s obědy zadarmo. Jak ale vyplývá ze zkušeností inspektorů, někdy autobusy na památky ani nedojedou. Zákazníky organizátoři zájezdu vyloží v sále někde v odlehlé vesnici. Prodejci občas lidem dokonce vypnou mobily a nedají jim najíst a napít, dokud si něco nekoupí.

 

Právě se děje

Další zprávy