Průměrná mzda v Česku vzrostla nad dvacet tisíc korun, tedy přibližně 16 tisíc čistého, nejlevnější auta přitom zlevňují o desítky tisíc ročně. Stávají se tak dostupná více lidem. Svědčí o tom i dvanáctiprocentní nárůst prodeje zahraničních aut za první dva měsíce roku 2007.
Ještě v lednu loňského roku se ceny těchto aut pohybovaly těsně pod dvousettisícovou hranicí. Nyní se řidiči mohou těšit z ceny kolem 170 tisíc.
Pod 200 tisíc tak je možné sehnat asi deset modelů světových značek. Vyplývá to ze sdělení jednotlivých výrobců.
Necelých 180 tisíc korun například nyní stojí Peugeot 107 a Citroën C1, které automobilka TPCA vyrábí v kolínském závodě.
Kolem 165 tisíc korun lze nyní v případě platby na leasing pořídit například Chevrolet Spark, Hyundai Atos, Fiat Panda či vůz Kia Picanto.
Ceny dál budou klesat
Největší domácí automobilka Škoda Auto se svými modely Fabia Junior začíná na 228 tisíci korunách.
Nová verze Fabie by podle nejčerstvějších zpráv měla stát bez sta korun 250 tisíc.
Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky se tuzemský trh ještě plně nestabilizoval po otevření možnosti dovozu ojetin, a proto nové vozy stále zlevňují. Druhým faktorem, který zlevňuje nové vozy, jsou nízké úrokové sazby, a tedy relativně levné financování.
"I přes očekávané mírné zvýšení úrokových sazeb předpokládám, že konkurenční boj mezi bankami a úvěrovými společnostmi vyvolá další mediální tlak na potenciální zákazníky. Nynější nabídka však stále převyšuje poptávku po automobilech, a tak ceny klesají," dodal.
Prodej nových aut v tuzemsku na začátku letošního roku i díky výrazným slevám roste. V lednu a v únoru prodali domácí výrobci a oficiální dovozci 18,5 tisíce vozů, což je o 12,6 procenta více než v minulém roce.