Firmy se snaží využít prameny vod, které už v minulosti byly stáčeny do lahví a nyní nejsou zajímavé pro velké producenty ovládající trh.
Přes jedenáct tisíc metrů krychlových pramenité minerální vody ročně tak chce u obce Kropáčova Vrutice na Mladoboleslavsku po souhlasu úřadů stáčet společnost Skalní pramen.
Tradice se vrací
Ta chce vodou z pramene, který nyní vytéká volně do místního potoka, naplnit přes šest set padesát tisíc lahví ročně. Plánuje opravit nevyužitou cihelnu a přestavět ji na moderní stáčírnu.
Firma Skalní pramen není jediná, kdo chce využít minerální vody, ze nichž se nečerpá nebo delší dobu nečerpalo.
Na trh se tak vrací známá Vratislavická kyselka, jejiž výroba začala už v devatenáctém století. Pili ji i Oldřich Nový nebo Vlasta Burian a letadlem si ji nechal za války dovážet Adolf Hitler.
Infobox
Jak Mattoni k Poděbradce přišla
- Po letech sporů, které řešil také Ústavní soud, letos Karlovarské minerální vody získaly firmu Poděbradka.
- Tu sice získaly už v roce 2002, ale antimonopolní úřad pod vedením Josefa Bednáře spojení neschválil. KMV tak o rok později prodaly 49procentní podíl v Poděbradce Jaroslavu Pečenkovi a po uložené pokutě ve výši 10 milionů korun od úřadu zbytek rakouské firmě Raiffeisen Investment.
- A letos antimonopolní úřad svůj postoj už pod novým vedením v čele s Martinem Pecinou změnil a koupi Poděbradky KMV povolil. Většinový podíl v Poděbradce Karlovarské minerální vody získaly napět za asi 142 milionů korun.
- Poděbradka má tržby kolem miliardy korun ročně.
Před dvěma roky se ale výroba kvůli krachu firmy výroba zastavila. Společnost Conor celý areál letos - po několika měsících neúspěšných pokusů o prodej - koupila v dražbě za jedenáct milionů korun; třicet procent produkce chce firma vyvážet do Francie a Německa.
Na dalších místech využití minerálních pramenů brání buď protesty lidí, nebo marné hledání investorů.
Občanské sdružení Přátelé Slavkovského lesa tak svými protesty podle vedení obce Prameny na Karlovarsku zablokovalo výstavbu nové stáčírny minerálních vod za 400 milionů korun.
Minerální voda tak v obci dál vytéká do potoka, obec, která dluží 42 milionů korun, na investice sama nemá. Neúspěchem skončil také pokus využít minerální prameny v jihomoravských Prušánkách.
To, že uchytit se na trhu s minerálními vodami je v Česku velmi obtížně, dokazuje i příběh společnosti Marienbad Waters Mariánské Lázně, která na trh dodávala značky Excelsior nebo Rudolfův pramen.
Ostrá konkurence
Firma měla ještě před třemi roky tržby asi tři miliony korun a asi dvouprocentní podíl na tuzemském trhu, letos v říjnu zastavila výrobu ve svých stáčírnách a propustila všechny zaměstnance.
"Situace na trhu byla složitá. Hlavně s velkými obchodními řetězci, které se snažily co nejvíce stlačit ceny, byla těžká domluva," řekl Pavol Dorňák, který byl ředitelem firmy.
Podle ekonomů tak mají šanci ti výrobci, kteří nabídnou buď výraznou regionální značku, nebo výrazně odlišný výrobek od toho, co je na trhu. "Vzhledem k tomu, že podle posledních údajů už spotřeba minerálních vod příliš neroste, a také kvůli dominanci Karlovarských minerálních vod je šance uspět na trhu malá," uvedl Roman Konečný z poradenské společnosti Etis.
Podle něj mají na trhu šanci uspět především firmy, které využívají léčivých pramenů jako je Vincentka z Luhačovic. Té firma Léčivé vody dodá do obchodů a lékáren několik milionů láhví ročně.
To, že spotřeba minerálních vod v Česku už příliš neporoste, uvedl v rozhovoru pro MF Dnes také majitel Karlovarských minerálních vod Antonio Pasquale.
Už nic nechceme
Podle něho nebude docházet k nijak významným nárůstům ve spotřebě a tržbách. "Maximálně se mohou podíly posunout z jednoho podniku do druhého," řekl.
Karlovarské minerální vody ovládají osmdesát procent tuzemského trhu, vlastní většinu důležitých značek. Kromě Mattoni jsou to značky Dobrá voda, Magnesia, Aquila, třetinu vlastní i v Hanácké kyselce, letos získaly Poděbradku.
Další nákupy už firma nechystá. "V minerálkách už nic koupit nemůžeme, to by nám antimonopolní úřad nedovolil," řekl Pasquale.
S prodejem Poděbradky výrobci Mattonky nesouhlasil největší konkurent, společnost Karlovarská korunní kyselka, která měla o Poděbradku také zájem. I ta ale letos v létě posílila své postavení na trhu, zvýšila prodej na historické maximum, během července a srpna prodala kolem 170 tisíc hektolitrů nápojů.