Magnesia versus Korunní? Boj trvá

Tomáš Fránek
11. 1. 2007 10:00
Brno -  Dominantní firma na trhu minerálek Karlovarské minerální vody neuspěla se snahou znovuotevřít možnost potrestání reklamy konkurenční firmy na minerálku Korunní.

Několikaletý spor o to, zda reklama na minerální vodu Korunní, která se v roce 2004 objevila na  obrazovkách televize Nova, poškodila společnost Karlovarské minerální vody a její výrobek  Magnesia, se tak dočkal dalšího verdiktu.

Městský soud v Praze tak nyní zamítl žalobu firmy Karlovarské minerální vody (KMV). Firmě se nelíbilo to, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zastavila řízení o udělení pokuty s firmami, které se podílely na reklamní kampani minerální vody Korunní.

Nezávadnost kontra zmatečnost

V reklamě na vodu Korunní její autoři varovali před nadměrným přísunem magnesia a nepřímo tak odkazovali na konkurenční Magnesii vyráběnou KMV. 

Podle KMV šlo o klamavou, neetickou a nedovolenou srovnávací reklamu.

Děti by měly pít každou přestávku.
Děti by měly pít každou přestávku. | Foto: sxc

Rada ale reklamu zhodnotila jako nezávadnou. ""Na základě předložených důkazů lze uznat reklamu za pravdivou," uvádí se v rozhodnutí rady.

Zastavení řízení ale společnost KMV označila za zmatečné a nezákonné, u soudu ale se svou argumentací neuspěla.

Podle soudu ale firma vůbec nebyla oprávněna žalobu podat, to mohl pouze producent minerálky Korunní nebo samotná televizní rada.

Firma se proto rozhodla tento spor ukončit, nevyužije tak možnosti obrátit se na Nejvyšší správní soud. "Karlovarské minerální vody se rozhodly v tomto konkrétním řízení dále nepokračovat," uvedl pro deník Aktuálně.cz mediální zástupce KMV Michal Donath

Celý spor ale zdaleka nekončí. Rozhodnutí městského soudu totiž není jediným řízením, který se o tuto reklamu vede. Případ už řešil také plzeňský krajský soud i Vrchní soud v Praze, vyjadřovala se k němu i Rada pro reklamu, často s protichůdným výsledkem.

A zatímco soud v Plzni zakázal třemi předběžnými opatřeními  vysílání reklamy na Korunní, Vrchní soud tyto opatření zrušil.

Podle Vrchního soudu jsou zmiňované spoty typickou reklamní nadsázkou, nezmiňují KMV ani jejich výrobek minerální vodu Magnesia, nehodnotí jeho vlastnosti a ani nevybízejí spotřebitele k výměně minerálky s vyšším obsahem hořčíku za minerálku Korunní.

Tvrdý boj konkurence

Plzeňský soud tak musí spor rozhodnout znovu, na vyřešení čeká i žaloba o náhradu škody, která firmě produkující minerální vodu Korunní měla vzniknout z důvodů stažení reklamních spotů.

Rada pro reklamu i soudy navíc řešily i podnět výrobce Korunní týkající se reklamy na minerálku Magnesia. Reklama na tuto vodu se sloganem "Více magnesia, více hořčíku, více zdraví" byla totiž podle výrobce Korunní lživá.

Foto: Profimédia

Reklamní rada označila tuto reklamu za klamavou. Vrchní soud ale v listopadu 2006 podle Donatha rozhodl, že se společnost Alphaduct, která Karlovarskou korunní kyselku zastupuje, musí za svoje tvrzení o lživosti reklamy na Magnesii omluvit.

"Karlovarské minerální vody považují uveřejnění omluvy za pozitivní signál ve vývoji případu, který bude pokračovat řízením u Krajského soudu v Plzni," řekl Aktuálně.cz Donath.

Firmy, které se přou o reklamu na Korunní a Magnesii, patří na tuzemském trhu mezi největší konkurenty.

Karlovarské minerální vody ovládají osmdesát procent tuzemského trhu, vlastní většinu důležitých značek. Kromě Mattoni jsou to značky Dobrá voda, Magnesia, Aquila, třetinu vlastní i v Hanácké kyselce, v roce 2006 získaly Poděbradku.

Proti prodeji Poděbradky výrobci Mattonky silně protestovala právě společnost Karlovarská korunní kyselka, která dodává na trh minerálku se značkou Korunní. Firma totiž o získání Poděbradky také usilovala.

Spor o reklamu obou výrobců se dostal také na Svaz výrobců minerálních vod. Ten označil reklamu na minerálku Korunní za klamavou.

Karlovarská korunní kyselka společně s dalším menším výrobcem Kyselkou Praga svaz na protest opustila."Svaz minerálních vod se stal diskriminačním nástrojem firem ovládajících trh minerálních vod v boji proti menším konkurentům. V takovém svazu nechceme figurovat," odůvodnila tento krok společnost.

 

Právě se děje

Další zprávy