Varšava/Praha - Rostoucí míra nezaměstnanosti, pokles průmyslové výroby, propad kurzu - to vše dělá radost provozovatelům kin v Polsku. Jak to? Návštěva kina je totiž údajně jeden ze způsobů, jak se Poláci odreagovávají od každodenního stresu.
Polské pokladny hlásí, že v prvním čtvrtletí se prodalo 12 milionů lístků, což je o 12 procent více než ve stejném období loňského roku. A to přitom žádné velké trháky kina neuvedla. Nejnavštěvovanějším filmem byl v prvních třech měsících roku americký animovaný snímek Madagaskar 2.
Diváků v polských kinech přibylo, přestože ceny za vstupenky vzrostly. Provozovatelé vydělali 200 milionů zlotých (1,2 miliardy korun). Cinema City Poland se chystá otevřít další dva multiplexy.
Sociologové přirovnávají současný zájem o zábavu s 80. lety, kdy v komunistických zemích prožívalo rozkvět video. "Kvalita nahrávky nebyla důležitá, protože noční seance byly spíše odkrýváním mytického světa za železnou oponou," vysvětlil deníku Rzeczpospolita kulturolog Pawel Ciećwierz.
Kina nemají o diváky nouzi ani v Česku
Rovněž v Česku si kina na nízkou návštěvnost rozhodně stěžovat nemohou, a to ani přes rostoucí průměrnou cenu vstupenek. Za první tři měsíce letošního roku do kina přišlo 3,3 milionů lidí. To je o téměř 400 tisíc diváků více, než ve stejném období loni.
Podle statistik Unie filmových distributorů se provozovatelům kin dařilo i v druhé polovině loňského roku. Zatímco za celý rok 2008 na film zavítalo celkem 12,9 milionu diváků, od července do prosince to bylo 7,6 milionu lidí.
"Trend je vzhledem k okolnostem velmi příznivý, krize se zatím u nás na návštěvnosti nijak neprojevila. Spíše naopak, zřejmě podobně jako v Polsku," uvedla tajemnice unie Anna Černá.
Například Radim Habartík z pražského Kina Světozor však žádný dopad krize v návštěvnosti nepociťuje, ať už negativně, či pozitivně. "Naše dosavadní návštěvnost zatím kopíruje trendy posledních let a jako každým rokem, tak i letos se spíše odvíjí od konkrétního programu a filmů, které svým divákům nabízíme, a samozřejmě od počasí," vysvětluje. "Ve chvíli, kdy se v dubnu po zimě oteplilo a vysvitlo sluníčko, bylo to v kině okamžitě znát v nižších počtech diváků. To se ale děje každým rokem, bez ohledu na to, jestli se nějaká ta krize děje nebo neděje."
>