Levné výrobky zaplavují české obchody

ČTK, eko
7. 2. 2006 11:58
Praha - Toaletní papír Tesco nebo čisticí prostředky Levně. Výběr je v České republice stále širší.

Česká republika totiž patří mezi země střední a východní Evropy, v nichž je nejvyšší podíl vlastních privátních značek maloobchodních řetězců v oblasti rychloobrátkového baleného zboží.

Podíl dosahuje 17 procent, což je stejně jako na Slovensku a o tři body méně než v Rakousku a Maďarsku. Na dnešní konferenci Retail Summit 2006 v Praze to uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research na základě vvýzkumu GfK.

"Tržní podíl vlastních značek dosahuje také téměř 20 procent s perspektivou dalšího růstu," uvedl Skála s tím, že u českých sousedů směrem na jih a východ Evropy podíl vlastních značek klesá.

V Polsku je to podle GfK 14 procent, v Chorvatsku šest, v Bulharsku dvě procenta a v Rumunsku procento. Z údajů Incoma Research a GfK vyplývá, že v Srbsku a Černé Hoře, v Rusku a na Ukrajině je podíl vlastních značek nulový. "Je to dáno tím, že na těchto trzích není taková míra infiltrace (pronikání) řetězců," podotkl Skála.

Autoři průzkumu neuvedli, jak si Česká republika stojí ve srovnání se zeměmi západní Evropy. Podle průzkumu agentury ACNielsen za rok 2004 byl podíl privátních značek v ČR 6,2 procenta, v Maďarsku 12,3 procenta, na Slovensku 6,8 procenta a v Polsku 3,3 procenta.

ČR i další země střední a východní Evropy tak výrazně zaostávaly například za Velkou Británií, kde podle ACNielsen podíl vlastních značek dosáhl v roce 2001 výše zhruba 40 procent.

Obliba privátních značek u českých zákazníků i vlivem nízkých cen v posledních letech stoupá, a obchodní řetězce jim proto začaly nabízet nejen potraviny a nápoje, ale například i domácí spotřebiče či sportovní potřeby.

Například společnost Tesco pod privátní značkou loni v polovině roku prodávala zhruba 3000 druhů výrobků, přičemž 1600 produktů spadalo do nejlevnější kategorie - Tesco výhodný nákup.

 

Právě se děje

Další zprávy