Praha - Českému franchisingu se letos dařilo vůbec nejlépe za posledních dvacet let. Rekordní byl jak počet nových společností, tak nových poboček. Informovala o tom poradenská firma Profit system, která vydala Zprávu o stavu franchisingu na českém trhu.
Nových franchisových značek vzniklo letos osmnáct. Celkem jich nyní v Česku existuje 168, dominují přitom tuzemské společnosti - na trhu jich aktuálně najdete 93.
Odborníci také upozorňují, že stále více českých podnikatelů se snaží se svými koncepty proniknout za hranice. Celkem má pobočky v zahraničí 38 domácích podniků.
Mimo Česko vyrážejí do ciziny obzvláště podniky z oblasti gastronomie. V poslední době otevřely pobočky v zahraničí například The Pub nebo Manufaktura. V Česku poboček vzniklo 890, aktuálně jich tu je 4366. Meziročně se jejich počet zvýšil o 25,6 procenta, uvádí Profit system.
Dominuje gastronomie
Nejvíce poboček nadále funguje v sektoru služeb - ty představují 61 % českého franchisingového trhu, především v oblasti restaurací, kaváren nebo rychlého občerstvení. Asi nejznámější značkou je McDonald´s, z tuzemských firem se jedná například o řetězce Švejk Restaurant nebo Potrefená husa. Známá je také prodejna pečiva Paneria.
Kromě toho se franchising využívá v prodeji oděvu a obuvi, dále v oblasti realitních služeb nebo fitness - sem patří například společnost Svět zdraví, studia Expreska nebo dietetická síť Naturhouse. V letošním roce přitom největší nárůst zaznamenaly odvětví Krása a fitness, Potravina, Oděvy a obuv, kde počet nových poboček překročil 220.
Rok 2011 naopak nebyl dobrý pro gastronomii. Ačkoliv si drží vůdčí postavení, počet pobočet se snížil o 159. "Vliv na pokles měla především hospodářská recese - lidé se snaží více šetřit," komentují autoři výzkumu.
V příštím roce se bude franchising v Česku podle zprávy rozvíjet stejným nebo dokonce rychlejším tempem. Profit například očekává, že nových společností na zdejší trh vstoupí až 32 a celkem jich tak bude 200.
V Česku franchising existuje dvacet let
Franchising je typickou formou podnikání, kdy jedna osoba (franchisor) udělí druhé (franchisant) licenci. Ta franchisanta opravňuje provozovat společnost pod jménem a logem franchisora, stejně tak má přístup k produktům a know-how hlavního podniku.
Na druhou stranu pro něj platí povinnost dodržovat firemní kulturu. Franchisor má naopak omezenou kontrolu nad tím, jak franchisant firmu skutečně vede a zda nepoškozuje jeho dobré jméno. Výhodou pro franchisora je, že získá obyt i na vzdálených trzích a ušetří při tom náklady na zjišťování nutných informací - místní firma zná tamní podnikatelské prostředí lépe.
Tato metoda se začala na našem trhu rozvíjet až v devadesátých letech. V prvním desetiletí se přitom franchising rozšiřoval poměrně pomalu vzhledem k tomu, že němu podnikatelé měli nedůvěru, stejně tak jim často chyběly potřebné informace. Ty dnes poskytuje například Česká asociace franchisingu.