Praha - Češi požadují během letu na dovolenou větší pohodlí. Stále častěji si připlácejí k letence tisíce korun, aby mohli sedět v business class i na charterových linkách. Vyplývá to z informací, které Aktuálně.cz poskytli zástupci cestovních kanceláří.
Přidá každý desátý
"Očekáváme, že letos tuto nabídku využije asi deset procent našich klientů. Tedy více než deset tisíc. Ve srovnáni s loňským rokem je to nárůst o téměř 50 procent," říká Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer. V uplynulém roce přitom takové služby CK Fischer poskytovala poprvé.
"Vzhledem k omezenému počtu sedaček v nadstandardu se dokonce někdy stává, že zájemce musíme odmítnout," doplňuje Tomáš Brejcha, marketingový ředitel Čedoku. Obdobné zkušenosti má také konkurenční Exim Tours i řada menších cestovních kanceláří.
Cestování v business class bylo přitom u českých dopravců na charterových letech ještě před několika lety nemožné. "Poptávka klientů po pohodlném cestování však rostla natolik, že cestovní kanceláře začaly požadovat po aeroliniích, aby jim konfiguraci letadla s vyšším standardem poskytly," říká Plovajko.
Hlavně daleko
Hlavní důvody byly podle odborníků na cestovní ruch dva. Letadla na charterových linkách mívají na palubě maximálně možný počet sedaček a cestující tak mají málo místa. Jenže vysokým počtem míst zase cestovní kancelář snižuje cenu jedné letenky a tím pádem tlačí dolů i celkovou cenu zájezdu. To je i důvod, proč si cestující požadující vyšší standard letu musí připlatit navíc.
Druhý důvod rostoucí poptávky je cena. Na pravidelných linkách si cestující většinou zaplatí za vyšší komfort více peněz, než je tomu na charterech.
Cestovní kanceláře nabízejí nadstandardní služby klientům především na dálkových letech. Například na Kubu, Jamajku, do Thajska, Keni, ale v některých případech i na Kanárské ostrovy. Vyšší standard cestování - klasickou business třídu, ale i levnější varianty nabízejí na charterových letech obě tuzemské letecké společnosti: ČSA i Travel Service.
Lepší jídlo, více místa
Cestující do exotických míst si za nejvyšší nabízenou třídu u CK Fischer a Čedoku musí k letence na letech Travel Service připlatit 9 990 korun. Za příplatek sedí v přední části letadla, kde jsou zcela jiné sedačky, které nabízeji klientům maximální pohodlí, komfort a prostor.
Sedačky jsou v konfiguraci pouze dva plus dva cestujici. Klienti mají na palubě výběr z více jídel a alkoholické nápoje mohou konzumovat bez omezení. Zároveň mají nárok na přednostní odbavení na letišti, na vstup do letištního salonku. Také neplatí za případnou nadváhu zavazadel.
Pasažéři však mohou sáhnout i po levnější variantě komfortu. To se týká i letů na středních a krátkých tratích. V té je cena upgrade nižší, pohybuje se nejčastěji od tří do pěti tisíc korun.
Tento trend přitom není jen specialitou českých nepravidelných linek. Ve světě jsou takové služby zcela běžné již řadu let.