Praha - České cestovní kanceláře, které nedokázaly vytvořit společnou profesní organizaci, se během letošních prázdnin už podruhé hádají. Asociaci cestovních kanceláří (ACK) se nelíbí, že mluvčí konkurenční Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) údajně v médiích vyvolává dojem, jako by pouze členství v AČCKA bylo garancí solidnosti kanceláře či jejího dobrého finančního stavu.
„Rovněž není pravda, že by se klienti cestovních kanceláří obávali kupovat zájezdy jakékoliv cestovní kanceláře jen proto, že není členem AČCKA, jak pro změnu prohlašuje člen prezídia této organizace Radek Šafařík," říká předseda představenstva ACK Viliam Sivek.
I my máme svůj kodex!
Sivek upozorňuje, že nejen členové AČCKA, ale také členové ACK mají vlastní etický kodex, který se zavázali dodržovat. „Nicméně sám etický kodex není ochranou před úpadkem. To dokládá i skutečnost, že mezi letos zkrachovalými cestovními kancelářemi jsou tři členové AČCKA," upozorňuje Sivek.
Například v nedávném online rozhovoru na Aktuálně.cz odpovídal mluvčí AČCKA Tomio Okamura na dotaz čtenáře, jestli je důvěryhodná cestovka, která není členem AČCKA. „Pakliže není členem naší asociace, tak to znamená, že se nezavázala dodržovat náš etický kodex chování vůči zákazníkovi a obchodním partnerům. Závěr si z toho už musíte udělat sám..," odpověděl.
„To, zda nějaká cestovní kancelář zkrachuje, záleží především na jejím kapitálovém vybavení," říká Sivek. Závisí i na schopnostech managementu, obchodním know-how a obchodním úspěchu a v neposlední řadě i na kvalitě podnikatelského prostředí v oboru.
Podle Sivka jsou postupy tiskového mluvčího a viceprezidenta AČCKA Tomia Okamury jsou zjevně v rozporu se zákonem, dobrými mravy i pravidly hospodářské soutěže. „Nespravedlivě osočené cestovní kanceláře se právě díky takovému jednání mohou dostat do finančních problémů, přestože jsou dosud finančně zdravé," varuje Sivek a naznačuje, že postižené kanceláře mohou případnou škodu vymáhat i soudně.
Prodloužené prázdniny dvakrát jinak
Dvě konkurenční asociace cestovních kanceláří se už v červenci neshodly ohledně případného prodloužení letních prázdnin. Zatímco ACK navrhuje „roztáhnout" prázdniny do čtyř měsíců podle krajů, AČCKA rozdíly mezi kraji odmítá a chce „jen" prodloužení prázdnin o dva týdny.
Obě asociace jsou přitom poměrně silné - každá má přes 200 členů (AČCKA zhruba o 40 více) a shodně mezi ně patří i velké společnosti. Členem ACK je mimo jiné největší tuzemská kancelář Čedok. AČCKA je zase na veřejnosti více vidět díky mediálně známému mluvčímu, chlubí se i členstvím v evropské asociaci ECTAA.
Rozhádané realitky mají hned čtyři sdružení
Nejednotní při prosazování svých zájmů jsou i firmy v některých dalších oborech. Letos například vzniklo už čtvrté sdružení realitních kanceláří s ambicí vystupovat za celý trh. Ten tak „reprezentují" Asociace realitních kanceláří České republiky, Česká komora realitních kanceláří, zřejmě už neaktivní Unie realitních kanceláří a nově vzniklá Českomoravská realitní unie.