Praha - O další více než miliardu korun si loni polepšily hobbymarkety v Česku. Dohromady si podle odhadů společnosti Incoma Research přišly na 23,8 miliard korun.
V posledních letech totiž stále více Čechů při nákupu potřeb pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře míří právě do těchto specializovaných obchodů.
O první místo se dělí dva giganti, Obi a Baumax, kteří do svých pokladen loni získali každý 6,5 miliardy korun.
Třetí příčku si odnesl Hornbach Baumarkt. Jenže zatímco výše zmíněné řetězce mají přes dvacet poboček, Hornbach si vystačil s pěti obchody.
Infobox
- 1. Obi, tržby 6,5 miliardy*
- 2. Buamax, tržby 6,5 miliardy
- 3. Hornbach, tržby 5,3*
- 4. Mountfield, tržby 3,1*
- 5. Bauhaus, tržby 2,4*
* odhad Incoma Research
Naopak čtvrtý Mountfield, jenž se zaměřuje na zahradní techniku, utržil 3,1 miliardy ve více než padesáti prodejnách.
Kutilové mají velké rádi
Obliba hobbymarketů v Česku roste a již v nich pravidelně nakupuje více než polovina českých kutilů. Například v roce 2005 jim podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha dávalo přednost 57 procent zákazníků.
V roce 2000 přitom tento ukazatel činil 40 procent.
"Nárůst počtu lidí, kteří dávají přednost některému z hobbymarketových řetězců, souvisí s rostoucím důrazem na profesionalitu," uvedl Zdeněk Skála z Incoma Research.
Mohutné expanze kutilských "chrámů" se ale Česko nedočká. Baumax letos neotevře ani jeden, Mountfield přidá jen jednu či dvě prodejny.
V některých regionech již kvůli tlaku velkých hobbymarketů výrazně ubylo malých obchodů zaměřených na potřeby pro kutily a zahrádkáře. Malí obchodníci podle odborníků mohou hobbymarketům konkurovat, pokud nabídnou kvalitní služby.