Kupujete dárky? Pak 18 % z ceny vyhazujete oknem

investicniweb.cz
7. 12. 2011 5:00
Vědci z Yaleovy univerzity dokázali vyčíslit rozdíl mezi dárky pro sebe samu a pro jiné

Praha - Knížka Scroogenomics od Joela Waldfogela popisuje situaci, v níž se těsně před vánočními svátky ocitají tisíce Čechů.

Předpokládejme, že stojíte před pánským svetrem za 1000 korun a uvažujete o jeho koupi.

Pokud kupujete pro sebe, snadno určíte, zda má svetr ve vašich očích skutečně hodnotu tisícikoruny, nebo dokonce vyšší. Pak si ho nejspíš koupíte.

Jenže za dveřmi jsou Vánoce a vy svetr nekupujete pro sebe, ale pro někoho ze svých blízkých. A to už je problém. Ekonomický problém.

Loni utratil každý Čech za vánoční dárky zhruba 3200 korun. Celkově 34 miliard. Letos se očekávají tržby zhruba na stejné úrovni.

Podle průzkumu Yaleovy univerzity je možné vyčíslit rozdíl mezi tím, pokud si dárek kupujete pro sebe, nebo pro někoho jiného. Užitek z věci kupované pro sebe samu je o 18 procent vyšší než v opačném případě.

Znamená to, že při loňských Vánocích Češi vyhodili oknem zhruba šest miliard korun.

Naštěstí, jak podotýká zmíněná kniha, dar může mít i sentimentální hodnotu. Pokud máte rádi toho, kdo vám dává dar, zvyšuje to hodnotu dárku. Sice se vám svetr nelíbí, ale protože jste jej dostal od milované osoby, přivřete oči.

 

Právě se děje

Další zprávy