Praha - Chytrý mobilní telefon používá k nakupování a vyhledávání informací o zboží už 13 procent Čechů. 88 procent preferuje počítač doma a čtvrtina počítač v práci. Tablety preferuje k nákupům pět procent lidí. Uvádí to nová studie FutureBuy společnosti Incoma GfK.
"S dalším rozvojem internetu a především s nástupem chytrých telefonů a tabletů se v Česku začíná dramaticky měnit cesta zákazníka ke zboží," uvedl Pavel Cabal z Incoma GfK.
Tablety a smartphony jsou zatím především doménou mužů a mladších věkových kategorií do 50 let. Při nákupu zboží používají tito zákazníci chytrá mobilní zařízení už i přímo na prodejně, například ke srovnávání cen výrobků, pročítání recenzí a komunikování na sociálních sítích, uvádí studie.
Mezi českými spotřebiteli je využívání internetu k porovnání cen nakupovaného výrobku velmi populární. V posledních šesti měsících takto internet využilo 80 procent uživatelů. Společně se čtením recenzí a hledáním dalších informací o výrobcích je tato možnost obzvlášť oblíbená u starších uživatelů internetu.
U mladších věkových kategorií se k tomu přidává ještě využití stránek sociálních sítí k výměně informací o výrobcích. Facebook, různé blogy a diskusní fóra využila během rozhodování o koupi pětina internetové populace.
Podle studie FutureBuy má k internetu přístup už 74 procent české populace, z toho 80 procent vlastní mobilní telefon, 70 procent stolní počítač. Více než 60 procent vlastní notebook a více než desetina tablet. Úroveň penetrace internetu je srovnatelná například se Spojenými státy nebo Belgií.
"Pokud chtějí prodejci i výrobci zůstat v budoucnu konkurenceschopní, musí tyto nové trendy v chování českých zákazníků včas identifikovat a efektivně na ně zareagovat," dodal Cabal.