Kaipan: Češi si sporťáky ze stavebnice oblíbili

Pavla Adamcová Pavla Adamcová, Tomáš Adamec
5. 10. 2008 0:13
Česká automobilka Kaipan prodává stavebnice "sporťáků"
Ve Smržovce vyrábí Kaipan 57 (motor 1800 ccm - výkon až 110 kW), Kaipan 14 (na obrázku, motor 1300ccm - až 50 kW) a Kaipan 15 (motor 1400 ccm - až 44 kW).
Ve Smržovce vyrábí Kaipan 57 (motor 1800 ccm - výkon až 110 kW), Kaipan 14 (na obrázku, motor 1300ccm - až 50 kW) a Kaipan 15 (motor 1400 ccm - až 44 kW). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Smržovka - Češi bohatnou a díky růstu životní úrovně v uplynulých letech si mohou dovolit investovat více peněz do toho, co je baví.

Někteří vloží své úspory do kvalitního vína nebo umění, jiní tráví svůj volný čas v garáži, kde si skládají vlastní "sporťák".

Takových kutilů je v Česku stále více. Většina z nich se přitom řadí mezi milovníky české značky Kaipan, která na trh přišla s tak trochu jiným nápadem - prodává stavebnice, ze kterých si zákazník složí sportovní roadster. Stačí mu k tomu přibližně milion korun a dostatek volného času.

Z nápadu, jehož původcem je majitel firmy a bývalý kaskadér Michal Hradský, se vyklubal byznys s ročním obratem kolem 12ti milionů korun. Po republice už jezdí 250 takových "skládaček" a letos by se mělo prodat dalších 70 kousků.

Česká firma s deseti zaměstnanci vyváží každoročně přibližně 15 procent své produkce do zahraničí. Sportovní Kaipany končí v Německu, Polsku, ale i v Srbsku nebo Černé Hoře.

Byznys pro radost

"Je to především koníček, na nějaké zbohatnutí to příliš není," říká Hradský, který dříve pracoval i jako stavbyvedoucí.

Původně si postavil vůz sám pro sebe, pak také pro kamarády. "Než jsem si toho stačil všimnout, vyklubala se z nás automobilka," doplňuje Hradský. Kaipan je s trochou nadsázky považován ze největšího ryze českého automobilového výrobce.

Na silnici ale jeho vozy zprvu nesměly. Bránila jim v tom byrokracie úředníků. Sériová výroba se naplno rozjela až v roce 1997, tedy asi o pět let později.

Sporťák s motorem z Favorita

Jako základ sportovnímu vozu Kaipan 14 slouží starší typ Škody - motor, náprava a převodovka pocházejí z Favoritu, v novějším modelu Kaipan 15 potom z Fabie. Zákazník si je může sehnat sám.

Součástí stavebnice je pak karoserie z laminátu, rám z oceli a nejnutnější komponenty pro uvedení do provozu.

Běžný kutil si podle Hradského dokáže vůz složit přibližně za čtyři až 12 měsíců. Kolem pěti procent zákazníků si přitom nechává zkompletovat roadster přímo v Kaipanu.

Konkurence Hradského zatím netrápí. A to ani pokud jde o další českou automobilku, která nedávno oznámila plán opět vyrábět vozy s retro designem: "Domnívám se, že Tatrovky jsou určené spíše na vývoz do Ameriky," dodává na závěr.

 

Právě se děje

Další zprávy