Praha - Do boje proti povadlému hypotečnímu trhu se vedle bank pustili i nezávislí makléři. Chtějí, aby trh bydlení a následně i hypoték povzbudil novou dotační politikou stát.
Podle představ makléřů by měli mít majitelé hypotéky možnost odečítat si odpisy bytové jednotky určené k bydlení od daňového základu.
"Znamenalo by to podobný efekt jako odpočet úroků od základu daně. Pokud počítáme, že u nových bytů je průměrná hypotéka okolo 2,5 milionu korun, což odpovídá průměrné kupní ceně nového bytu asi 3,2 milionu, pak při koupi bytu s hypotékou by klient díky těmto odečtům ušetřil měsíčně zhruba 1300 korun, neboť o tolik by se mu odpočtem odpisu bytu přibližně navýšil jeho čistý příjem," vysvětluje Milan Roček, předseda představenstva společnosti Hyposervis, která s návrhem přišla.
Variantu nové státní podpory bydlení firma rozpracovala ve spolupráci s poradenskou firmou Delloite. "V současné době dáváme návrhy do finální podoby, abychom je mohli ještě do konce roku předložit na ministerstvo pro místní rozvoj, ministerstvo financí a Státní fond rozvoje bydlení," říká spoluautor materiálu Roček. Cílem tohoto opatření je zatraktivnit investice do vlastního bydlení, argumentují autoři návrhu, pod kterým je podepsán i šéf konzultantského oddělení Delloite a bývalý viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer.
Bez dopadu na rozpočet
V praxi by návrh vypadal tak, že od daňového základu by bylo po třicet let možné každý rok odečíst tři procenta z ceny bytu. V případě nemovitosti v ceně dvou milionů by si majitel po třicet let mohl snižovat daňový základ ročně o šedesát tisíc korun. Opatření by však bylo dočasné.
"Řekněme asi po dobu tří let, tedy po dobu, kdy můžeme očekávat nejpodstatnější dopady současné recese," tvrdí Roček. To by znamenalo, že nižší daně díky novému bytu by měli pouze ti, kteří by nakoupili v této lhůtě.
Autoři studie tvrdí, že mají rozpracované detailní dopady na státní rozpočet a je reálná šance návrh prosadit mezi politiky. "Vzhledem k tomu, že naše návrhy nemají negativní dopad na státní rozpočet, podpora hypoték v navržené struktuře má velkou šanci na reálné prosazení a zavedení do praxe. V našich návrzích kombinujeme garanční roli státu s drobnou daňovou úpravou, týkající se výhradně fyzických osob a ryze komerční opatření. A tento mix má stabilizační a stimulační charakter," vysvětluje Roček.
MF o ničem neví
Podporu hypoték má v současné době na starost ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). To tvrdí, že se zatím neuvažuje o žádné jiné formě podpory, než jaká je obsažena v platném nařízení vlády. To upravuje podporu hypoték pro mladé lidi na starší byty.
"V současné době, kdy převažuje při vědomí hrozivého schodku veřejných rozpočtů tendence škrtat všechny výjimky v daňových zákonech, je možnost odpočtů od daňového základu nerealistická," uvedl Pavel Rakouš, ředitel odboru bytové politiky MMR. Jelikož ale jde o daňové odpočty, poslední slovo by v tomto případě mělo ministerstvo financí.
Infobox
Státní podpora
- Úroková dotace od jednoho do čtyř procent v závislosti na průměrné výši úrokové sazby na trhu. Pokud tato sazba klesne pod pět procent, je podpora nulová. Takto zvýhodněné jsou pouze úvěry do osmi set tisíc korun v případě pořízení bytu, u domu se dotuje úvěr nebo jeho část nepřesahující 1,5 milionu korun.
- Daňové odpisy. Částku zaplacenou na úrocích z hypotečního úvěru sníženou o státní podporu a úroky z úvěru stavebního spoření lze odečíst od základu daně z příjmu fyzických osob do výše tří set tisíc korun ročně.
Návrhy nových opatření
- Odpis bytu
Z daňového základu by bylo možné ročně po třicet let odečíst tři procenta z ceny bytu. V případě nemovitosti v ceně dvou milionů by si majitel bytu odečetl ročně od daňového základu šedesát tisíc korun. Opatření by bylo dočasné. - Odklad splátek
Zajištění státní pomoci při neschopnosti splácet hypoteční úvěry klientům, kteří se dostanou do dluhové pasti. Stát by převzal povinnost splácet úroky v případě ztráty zaměstnání nebo snížení příjmu. Příspěvky by se později po odeznění krize transformovaly v komerční půjčku.
Šéf tohoto úřadu Eduard Janota týdeníku EURO sdělil, že takový návrh neviděl a že aktuální plány na úpravy daňového základu s ním zatím nepočítají.
Bankám by se návrh líbil. "Tato podpora by mohla pomoci jak klientům, tak české ekonomice. Pro lidi by to znamenalo příjemné snížení daňového základu, což může mít pozitivní vliv na poptávku po novém bydlení. Bytová výstavba patří mezi odvětví, která vytvářejí podstatnou část HDP a statisíce pracovních míst," uvedla mluvčí Hypoteční banky Pavla Hávová.
A dodala, že "současná státní podpora bydlení je nesystémová, týká se jen vybraného zlomku občanů, kteří mají hypotéku. Snížení administrativy a zjednodušení nutných podmínek může pomoct občanům, poskytovatelům hypoték i státnímu aparátu."
Podle České spořitelny (ČS) by trhu popisovaná angažovanost státu pomohla. "Neznáme však detaily. Pozitivní dopad by toto opatření pravděpodobně mělo. Výsledkem by byly nižší daně a vyšší zůstatek čistého příjmu klienta," tvrdí Klára Pačesová z ČS.
Protlačit do voleb
Prosadit návrh přitom není zcela bez šance. Autoři chtějí své plány protlačit ještě do voleb. Případný výpadek v rozpočtu, který přinese nižší vybraná daň z příjmu fyzických osob a který je zároveň největším negativem celého plánu, by byl vykompenzován vyššími rozpočtovými příjmy z vedlejších efektů, jež by návrh přinesl. Ekonomická nejistota totiž odrazuje velké množství lidí od koupě nových bytů a sjednávání hypoték. Plány Hyposervisu by tento trend měly zvrátit, čímž by se zvedla domácí poptávka po nových bytech a domech. To by mělo pozitivní vliv na oživení celého stavebnictví.
Nejde přitom o jediný nástroj, jak by se podle Hyposervisu dal podporovat hypoteční trh. K dalším návrhům patří zajištění pomoci při neschopnosti splácet hypoteční úvěry klientům, kteří se dostanou do dluhové pasti. "Navrhujeme, aby v rámci existujících vládních agentur převzala některá z nich roli garanční agentury. Ta by převzala povinnost splácet úroky v případě ztráty zaměstnání nebo snížení příjmu. Po odeznění krize by byla suma zaplacená agenturou transformována v komerční půjčku.
Uvedený postup by měl být optimálně kombinován s odkladem splátek jistiny poskytnutým ze strany financující instituce," vysvětlil Roček. Tento návrh je pro některé ekonomy, ale i státní úředníky kontroverzní. Jde především o to, že by mohl být snadno zneužitelný. Navíc nikdo nemůže finančním institucím nařídit odklad splátek, leda že by se opět zaručil stát. K dalším návrhům na povzbuzení rezidenčního bydlení patří zavedení sofistikovaných garančních produktů pojištění proti neschopnosti splácet hypotéku. Zda se podaří alespoň část návrhu prosadit, by mělo být jasné během několika měsíců.