Obchodní řetězec Hypernova nabízí ve svých pobočkách v Brně a ve Vyškově balenou minerální vodu, která má údajně lidi chránit před ptačí chřipkou. Podle hygieniků je však taková informace na etiketě lživá a jde o klamavou reklamu. Píše o tom dnešní brněnský deník Rovnost.
Nápoj Fromin Aktimun má na etiketě nápis, že je prevencí proti ptačí chřipce. "Je to nesmysl. Jedinou účinnou prevencí proti ptačí chřipce je očkování proti konkrétnímu viru. V případě ptačí chřipky ovšem není tato látka k dispozici," řekla listu epidemioložka brněnské hygienické stanice Renata Vaverková.
Hlavní hygienik České republiky Michael Vít si myslí, že výrobce vsadil na klamavou reklamu, aby zvýšil odbyt.
Etiketa se nelíbí ani Státní zemědělské a potravinářské inspekci, která prodej balené vody se zmíněnou etiketou zakázala již v lednu. Odstranění etikety kvůli nápisu, že voda působí jako prevence proti chřipce, firmě přikázali i hygienici.
Firma Aquamat, jež vodu vyrábí, má podle manažera Ivana Novotného v rukou dokumenty odborníků, kteří tvrzení uvedené na etiketě podporují.
"Nápoj je prevencí proti jakékoliv nákaze virového původu, tedy i ptačí chřipce," míní Novotný. Připustil však, že na nových etiketách se nápis již neobjeví. Mluvčí obchodního řetězce Ahold Kateřina Černá uvedla, že pokud je etiketa na výrobku zakázána, stáhnou jej z prodeje.