Modelový příklad:
1. Během procesu zakládání živnosti musí vyplnit podnikatel postupně na živnostenském úřadu, finančním úřadu a správě sociálního zabezpečení minimálně 4 formuláře.
2. Většinou je počet formulářů vyšší, zejména má-li živnostník zaměstnance a je-li příjem z podnikání jeho hlavním příjmem. V krajním případě se může počet formulářů, které musí podnikatel na výše uvedených třech úřadech vyplnit, vyšplhat až k osmi.
3. Tyto formuláře mnohdy obsahují totožné údaje. Místo toho, aby si je mezi sebou posílaly jednotlivé úřady, musí s nimi přijít podnikatel.
4. Propojení informačních systémů úřadů by měla přinést stav, kdy živnostník bude ve styku místo až se třemi pouze s jediným úřadem (Živnostenským), a to nejen při zahájení podnikání, ale i v jeho průběhu, a vyplňoval by pouze jediný formulář, obsahující údaje pro potřeby veřejné správy.
5. Tyto údaje pak budou automaticky prostřednictvím informačního systému předány dalším úřadům. Sdílení dat ve veřejné správě je umožněno technickým pokrokem v této oblasti, zejména připravovaným Registrem živnostenského podnikání, na jehož zprovoznění se pracuje.