Mistrovství světa totiž znamená také menší nasazení a soustředění v práci, častější absence, snahu se ulít a vidět všechny zápasy. A tím i ztráty zaměstnavatelům.
V Česku hospodářské škody, které způsobí mistrovství světa, nikdo přesně nepočítal a ani nezkusil odhadnout, svět je úvahách přece jen dál.
Infobox
FOTBAL ZPROPAGUJE I ČESKO
- Mistrovství světa chce využít agentura CzechTourism k propagaci Česka jako zajímavé turistické destinace.
- K prezentaci v Berlíně, Hamburku a Kolíně nad Rýnem CezchTourism zvolil především dopravní prostředky. Velké bannery se sloganem Tschechische Republik - Symfonie für die Sinne (Česká republika - Symfonie zážitků) budou umístěny na autobusech, menší v metru a v tramvajích.
- Plakáty se stejným sloganem budou v nočních vlacích jezdících v Německu, Belgii, Rakousku, Švýcarsku, Itálii ale také v Česku.
- Slogan doplní spot, který je již nyní promítán na 400 tisících obrazovkách v berlínském metru.
- Ve Westerburgu, který se stal místem pobytu českých fotbalistů, a v Berlíně se budou konat České dny.
Miliardové ztráty
V Číně mají personální ředitelé strach z toho, jak se sledování fotbalového mistrovství projeví na produktivitě práce. Obavy personálních ředitelů vyplývají z výsledků průzkumu, který uveřejnil čínský list Shanghai Daily.
"Více než 70 procent dotázaných si myslí, že mistrovství světa ovlivní obchod. Dvacet procent řeklo, že jsou ze začátku šampionátu nervózní," citoval deník výsledky průzkumu. Fotbalové mistrovství má také vliv na burzovní trh. To se před dvěma roky podle Hospodářských novin ukázalo na Aténské burze cenných papírů.
Objem obchodů, pohybující se po většinu roku kolem půl miliardy eur denně, během šampionátu, který Řekové vyhrály, spadl asi na čtvrtinu. První obchodní den po finále, v němž Řekové porazili favorizované Portugalce, dosáhly obchody jen sta milionů eur.
Raději vyjdeme vstříc
Čeští podnikatelé s tím, že může kvůli fotbalu například vzrůst nemocnost, raději počítají. "Raději se budu snažit vyjít vstříc, zaměstnanci slíbili, že si to, co nestihnou kvůli fotbalu, nadpracují," říká majitel dřevařské firmy Milan Čech.
Kolínská automobilka TPCA dokonce v následujících týdnech několikrát zastaví kvůli fotbalovému mistrovství světa výrobu. Vedení firmy chce umožnit svým zaměstnancům sledovat utkání české reprezentace v základní skupině.
"Továrna zastaví výrobu a během pracovní doby umožní svým zaměstnancům sledovat fotbalové zápasy na čtyřech velkých plátnech v závodní jídelně," řekla mluvčí firmy Markéta Březinová.
Pro některé mají být ale zápasy na německých stadionech šancí na rekordní zisky. To platí o sázkových kancelářích, například společnost Fortuna očekává, že se objem vsazených peněz může přiblížit hranici 400 milionů korun.
Celková částka, kterou lidé vsadí, by mohla přesáhnout jednu miliardu korun, a to se dosud u žádné sportovní události nepodařilo. Češi a Moravané už nyní vsadili především na zápasy českého týmu desítky milionů korun.
Zisky z fotbalového šampionátu už mohou počítat také dopravní společnosti. Více se prodávají letenky na lety do Německa, zamluvena jsou i luxusní soukromá letadla, která nabízejí firmy v Praze nebo Ostravě. Podobně vyšší zájem je také u jízdenek na vlaky.
Vyprodány jsou i autobusové linky do měst, kde český tým hraje svoje zápasy. "Rozhodli jsme se vypravit speciální autobus na nejzajímavější utkání ČR - Itálie," uvedl ředitel společnosti Student Agency Radim Jančura.
Tisíce fanoušků se navíc vydají do Německa vlastními vozy, a to přinese také zisk čerpacím stanicím v blízkosti hranic.
Pivo poteče proudem
Na zvýšený odbyt svých výrobků se připravují především větší pivovary. "Bude to mít pozitivní vliv hlavně na prodej v hospodách či barech. O kolik se spotřeba zvýší, bude ale hodně záležet na úspěchu českého týmu," řekl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Pivovarníci odhadují, že prodej při mistrovství světa se může vyrovnat červenci a srpnu, tedy měsícům, kdy lidé pijí nejvíce piva. A odhadují, že spotřeba piva při velkých sportovních událostech v restauracích roste o desítky procent.
Firmy počítají s větším vývozem do Německa. Plzeňský Prazdroj očekává, že se například na německém trhu zvýší odbyt prémiového piva Pilsner Urquell, významný nárůst předpokládá také pivovarnická skupina Drinks Union, která je největším českým vývozcem piva do Německa. Prazdroj podle své analýzy, kterou firma dělá už do roku 2002, počítá s tím, že se výstav piva v Česku zvýší o dvě procenta.